۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۴۲۶۲۱۹
در نمایشگاه کتاب تهران؛

نشست علمی مبانی سبک زندگی اسلامی برگزار شد

نشست علمی مبانی سبک زندگی اسلامی به همت دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.
دفتر تبلیغات اسلامی


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد شیخ الاسلامی رییس دفترتبلیغات اسلامی تهران در نشست علمی مبانی سبک زندگی اسلامی در بیست ونهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: استقرار و ارائه سبک زندگی اسلامی به معنای یکسان کردن انسان ها و از بین بردن تفاوت میان آن ها نیست.


وی افزود: این تفکر که سبک زندگی اسلامی را تفاوت میان انسان ها بدانیم به تصمیم گیری های اشتباه منجر می شود چون طبق قرآن اختلاف و تفاوت میان انسان ها از آیات آلهی و نشانه قدرت خدا است.


این پژوهشگر مذهبی همچنین به روایتی از حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: مردم تا زمانی که متفاوت هستند خوشبخت هستند و اگر تفاوت های آنها از میان بروند هلاک خواهند شد.


وی با بیان سیره اهل بیت در این زمینه گفت: ائمه معصومین نیز یکسان رفتار نمی کردند ، مثلا در دوران حضرت علی علی (ع) هرگاه امام حسن پولی داشت عطر خریداری می کرد ولی اگر امام حسین پولی داشت آن را صدقه می داد.


مسوول میز سبک زندگی اسلامی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: بیان سبک زندگی اسلامی در واقع بیان چارچوب های کلی است که همه علائق و سلایق در آن تعریف می شود و برخی به این تفکر دامن می زنند که در سبک زندگی اسلامی همه افراد یکسان خواهند بود و اگر این چارچوب ها رعایت شود مردم در سایر حوزه ها آزاد هستند.


حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی همچنین به روایتی از حضرت رسول اکرم اشاره کرد و گفت: خوشا به حال کسانی که فرزندان خود را در دینداری رعایت می کنند یعنی سلائق فرزندان خود را می دانند و طبق همان سلائق از او دینداری را می خواهند .


وی افزود: رسول خدا در ادامه فرمود مردم همچون سنگ های طلا و نقره هستند یعنی با هم تفاوت دارند.


وی توجه نکردن به استعداد های دانش آموزان را یکی از آسیب هایی دانست که در آموزش و پرورش وجود دارد.


رییس دفتر تبلیغات اسلامی تهران دومین آسیب در حوزه مطالعات سبک زندگی اسلامی را ضرورت تغییر در رفتار بر اساس نگرش دانست و گفت: برخی تصور می کنند برای تغییر در سبک زندگی باید تغییر اساسی در نگرش ها ایجاد شود و سپس وارد عمل شوند در حالی که این مساله یکی از دام های شیطان است که تلاش می کند تا از طریق تغییر رفتار باور انسان را نیز تغییر دهد.


وی همچنین گفت: بسیاری از باورها و نگرش ها بر اساس رفتار تغییر می کند یعنی رفتارها به مرور تغییر کرده و این تغییرها در اعتقادات و باورها اثر می گذارد.


حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی عدم استفاده صحیح از آیات و روایات را سومین آسیب در این حوزه دانست و گفت: مهم ترین منابع ما در سبک زندگی اسلامی قرآن و سیره اهل بیت(ع) است ، ولی برخی افراد به دلیل تسلط نداشتن به متن و منبع حدیث دچار اشتباه می شوند.


این کارشناس مذهبی همچنین گفت: برخی روایات جای تامل دارند و روایت خوانی یک فن است چه رسد به روایت دانی و استفاده از روایت ولذا توجه نکردن به سند روایات آسیب هایی به دین می زند و حتی گاهی موجب وهن اسلام می شود.


حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی در ادامه گفت: نداشتن نگاه جامع به آیات و روایات ممکن است باعث اشتباه در فهم روایات شود و علت انحراف برخی افراد همین مساله است و لذا کسی که می خواهد در باره سبک زندگی حرف بزند باید نگاهی جامع داشته باشد.


وی در پایان جمود در ظاهر روایات را از دیگر مشکلات توجه نکردن به آیات و روایات دانست و گفت: ظاهر برخی از روایات گاهی نتیجه عکس می دهد و حتی علت ایجاد داعش و طالبان جمود بر ظاهر روایات است.


*ضرورت پیروی از سبک زندگی ائمه(ع)
حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم رییس مرکز فرهنگ و معارف قر آن کریم در این نشست علمی با اشاره به ضرورت پیروی از سبک زندگی ائمه گفت: سخنان اهل بیت مبانی سبک زندگی آنان را نشان می دهد.


وی سبک زندگی اسلامی را عناصری به هم پیوسته از هنجارها ، نمادها ، رفتارها و فعالیت ها و سیمایی نظام مند از معارف و اخلاق توحیدی دانست و گفت: هر عملی از ایمان و قلب انسان نشآت می گیرد.
وی با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) ایمان را یک معرفت قلبی دانست که در مقام زبان ورود می کند و در مقام عمل خود را نشان می دهد.


این استاد حوزه با بیان ضرورت انتخاب پیامبر به عنوان الگوی کامل در سبک زندگی از دیدگاه علمای اهل سنت و شیعه گفت: تفاوت الگوهای الهی در سبک زندگی با الگوهای غیر الهی به اهداف آنان باز می گردد.


وی اضافه کرد: هدف پیامبران سعادت فرد و جامعه است ولذا سبک زندگی آنها خیلی ساده و مردمی است ولی رهبران غیر الهی خود را حاکمیت مطلق دانسته و سعی می کنند به مقاصد خود دست پیدا کنند.


یکی دیگر از سخنرانان این نشست حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی بود که در سخنانی به تبیین سبک زندگی اهل بیت(ع) پرداخت.


وی با اشاره به ضرورت توجه به سبک زندگی اهل بیت(ع) و مقایسه عملکرد خویش با این سبک زندگی گفت: به عنوان مثال مسوولین فرهنگی باید تامل کنند واین سوال را از خود بپرسند که در نمایشگاه کتاب تهران، سبک زندگی اسلامی رعایت شده است یا خیر؟!


لازم به ذکر است نشست علمی مبانی سبک زندگی اسلامی به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سرای اهل قلم بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.


بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است...» از 15 تا 25 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می شود و به همت روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی، این دفتر حضور فعالی در این نمایشگاه دارد./874/د101/ی

 

منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی 

ارسال نظرات