۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۴۲۶۱۴۸
آيت الله نمازي:

حوزه در برابر عبور از خط قرمزها بي خيال و بي تفاوت نباشد/ جریان شیرازی تهدیدی برای حوزه است

نماينده ولي فقيه در كاشان با اشاره به اين كه حوزه نبايد در برابر عبور از خط قرمزها بي خيال و بي تفاوت باشد يادآور شد: حوزه در برابر حركات برخي در جامعه كه ممكن است هجوم بر ارزش ها و تضعيف ارزش ها شود بايد عكس العمل نشان دهد.
آيت الله عبدالنبي نمازي در نهمين همايش معاونين امور طلاب و دانش آموختگان حوزه هاي علميه كشور آيت الله عبدالنبي نمازي در نهمين همايش معاونين امور طلاب و دانش آموختگان حوزه هاي علميه كشور آيت الله عبدالنبي نمازي در نهمين همايش معاونين امور طلاب و دانش آموختگان حوزه هاي علميه كشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي پيش از ظهر امروز در نهمين همايش يك روزه معاونين امور طلاب و دانش آموختگان حوزه هاي علميه كشور در مشهد اردهال كاشان با اشاره به فرمايش رهبر معظم انقلاب در ديدار با مجمع نمايندگان قم مبني براينكه حوزه بايد انقلابي بماند گفت: اين فرمايش معظم له كه حاكي از نگراني ايشان است در دستور كار جامعه مدرسين حوزه علميه قم قرارگرفته است.

 

 وي افزود: منظور رهبر معظم انقلاب از انقلابي ماندن حوزه، نگراني هاي معظم له در اين بخش است كه بايد مسائلي كه باعث نگراني رهبر معظم انقلاب شده است شناسايي شود.

 

نماينده ولي فقيه دركاشان يادآور شد: متاسفانه گروه هاي سياسي غير همسو با نظام و حاكميت، امثال شيرازي ها در قم فعال شدند كه تهديد جدي براي طلاب جواني است كه از گذشته خبرندارند و تحت تأثير القائات سياسي و تبليغاتي گروه ها قرار مي گيرند.

 

آيت الله نمازي افزود: امروز در بحث كلان حوزه، حوزه در جايگاه خودش و همسوي با حاكميت و نظام است اما اگر براي اين گروه ها در حوزه تدبيري نشود، تهديد جدي براي امنيت و سلامت حوزه خواهد بود، از اين رو منشاء تهديد و نگراني براي انقلابي ماندن حوزه  بايد تعريف شود.  

 

وي با اشاره به اينكه واژه اي به نام  انقلاب و انقلابي در آيات قرآن و روايات نداريم و اين واژه يك مستحدثي است، گفت: به لحاظ محتوا منظور از انقلابي بودن به معناي التزام عملي نسبت به احكام الهي واجبات و محرمات است و مومن و عالم بايد در برابر احكام الهي التزام و تعصب و غيرت ديني داشته باشد.

 

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: حوزه نبايد در برابر عبور از خط قرمزها بي خيال و بي تفاوت باشد يادآور شد: حوزه در برابر حركات برخي در جامعه كه ممكن است هجوم بر ارزش ها و تضعيف ارزش ها شود بايد عكس العمل نشان دهد.

 

حوزه بايد زنده باشد و نشانه حيات حوزه عكس العمل در برابر تهاجم به ارزش ها است

به گفته وي، حوزه بايد زنده باشد و نشانه حيات حوزه اين است كه در برابر تهاجم به ارزش ها بي خيال و بي تفاوت نباشد و بلافاصله عكس العمل نشان دهد و اين به معناي انقلابي بودن است.

 

آيت الله نمازي با بيان اينكه هر سلطان و هر اميري داراي حريمي است كه هيچ كس اجازه ورود به اين حريم ندارد گفت: خداوند نيز داراي حريمي به نام واجبات و محرمات الهي است وكسي نبايد از اين خط قرمز ها عبوركند، از اين رو در تاريخ و در سيره بزرگان و علما از جمله امام خميني(ره) است كه در برابر خط قرمزها بلافاصله عكس العمل نشان دادند.

 

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: ساختار و نحوه و تشكيلات حوزه بايد به گونه اي تعريف شودتا  طلابي كه تربيت مي شوند در برابر خط قرمزها بي خيال و بي تفاوت نباشند و در برابر تهاجمات عليه ارزش ها در روزنامه ها، سايت ها و فضاهاي مجازي بايد هوشيار و زنده و پا به ركاب باشد.

 

به گفته وي، طلاب و حوزه بايد در برابر تهديد ها و تهاجمات فرهنگي هم بيدار باشد و هم موضع گيري كند و بي خيال و بي تفاوت بودن با شأن و جايگاه و مسؤوليت حوزه سازگاري ندارد.

 

حساسيت رهبر معظم انقلاب به گلوگاه هاي ورودي حوزه هاي علميه

وي با اشاره به حساسيت رهبر معظم انقلاب به گلوگاه هاي ورودي حوزه هاي علميه گفت: رهبر معظم انقلاب گفت من نگران حوزه هاي علميه هستم گلوگاه حوزه بايد مطمئن باشد و مديريت و پذيرش طلاب مهم است.

 

به گفته وي، قبل از انقلاب كه حكومت به دست روحانيت نبود سازمان هاي جاسوسي انگلستان براي نفوذ در حوزه هاي علميه تلاش مي كردند و امروز كه حكومت به دست روحانيت است دشمن حساس تر از قبل براي نفوذ به حوزه تلاش مي كند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبري در ادامه بر تقويت روحيه عبادت و معرفت طلاب تأكيد كرد و يادآور شد: يكي از مباحث ضعيف در حوزه، مباحث معرفت شناسي، توحيد، ولايت و امامت و معاد شناسي است، ضمن اينكه افراط و تفريط هم نبايد در زمينه وجود داشته باشد.

 

آيت الله نمازي يادآور شد: برخي از طلاب به دليل نداشتن مربي، شبانه روز و بدون وقفه در حال مطالعه هستند، در حاليكه افراط و تفريط نه در درس خواندن و نه در عبادت و عرفان مورد تأييد نيست، از اين رو طلاب را بايد طوري تعليم و آموزش داد تا هم اهل عبادت و هم اهل معرفت شناسي، مطالعه و تحقيق و پژوهش و جامع و استاندارد باشند و همه جهات را با هم داشته باشند.

 

ما بايد بر اساس شرايط زمان حوزه هاي علميه را تعريف كنيم

آيت الله نمازي در ادامه با اشاره به شرح وظايف معاونت امور طلاب و دانش آموختگان گفت: در معاونت امورطلاب، امور آنها هم بايد تعريف و هم بايد ترسيم شود، تا تكليف يك طلبه از هنگام ورود به حوزه تا فارغ التحصيل شدن تعريف و ترسيم شده باشد.

 

وي افزود: سيستم گردش كار و مراتب علمي در حوزه سرو ساماني به آن معنا ندارد و هركسي هر زماني خواست وارد حوزه مي شود و هر زماني كه خواست مي رود و تشكيلات نقش آنچناني در ورود و خروج كاروان علم ندارد.

 

آيت الله نمازي پيشنهاد كرد، معاونت امور طلاب تعريف و تعداد افراد و جايگاه طالب را تعريف کند و گردش كار بايد در حوزه هاي علميه به گونه اي باشد كه مديريت حوزه هاي علميه در ورود و خروج و فارغ التحصيل شدن طلاب در مقاطع مختلف نقش تعيين كننده و اصلي را داشته باشد.

 

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: شرايط كنوني كشور و شرايط حاكم بر كشورهاي همجوار با ايران و در نظام بين الملل اقتضائات خودش را دارد و ما بايد بر اساس شرايط زمان حوزه هاي علميه را تعريف كنيم.

 

آيت الله نمازي با تأكيد بر تعريف آغاز و پايان سير حركت علمي طلاب در حوزه هاي علميه گفت: همه اين مراحل و مراتب از زمان شروع به تحصيلات پايه اي ادبيات و منطق تا زمان فارغ التحصيل شدن در هر رشته اي اعم از تخصص تفسير،كلام، عرفان، حديث و يا اخلاق بايد داراي طرح و برنامه در حوزه باشد و اينگونه نباشد كه هر كس هرزمان خواست بيايد و هر زماني خواست برود چرا كه اينگونه مديريت كاري بسيار مشكل است.

 

به گفته وي، بسياري از استعدادهاي طلاب جوان و مستعد در حوزه هاي علميه به دليل عدم كنترل و مديريت و نظارت هدر مي رود.

 

شاكله و مهندسي جغرافياي حوزه علميه بايد تعريف شود

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه بر تعريف امور طلاب در حوزه هاي علميه تأكيد كرد و گفت: آغاز امر طلبگي، پذيرش و گزينش است هرچند كه برخي قسمت ها ممكن است تحت ساختار و تشكيلات معاونت امور طلاب نباشد، اما ترسيم شاكله و مهندسي جغرافياي حوزه علميه بايد تعريف شود.

 

آيت الله نمازي با اشاره به اين كه در نوشتار ساختار جغرافيايي حوزه از آغاز كار طلبه كه پذيرش است بايد تعريف شود گفت: يكي از خلاءهاي موجود در حوزه علميه عدم ابتكار عمل حوزه است كه بايد به آن توجه شود تا افرادي كه قصد ورود به حوزه را دارند به لحاظ جسمي تأييد شوند تا نقص عضو و معلوليت و يا زمنيه هاي بيماري نداشته باشد.

 

وي افزود: اولين كار در ساختار حوزه علميه توجه به ابتكار عمل مديريت حوزه است تا مديريت حوزه در انتخاب و تأييد و يا رد صلاحيت سلامت جسمي طلاب نفقش داشته باشد.

 

وي همچنين تأييد صلاحيت خانوادگي را يكي ديگر از اختيارات مديريت حوزه دانست و افزود: كساني بايد به حوزه هاي علميه جذب شوند كه به تعبير اميرمومنان(ع) در دستور العمل به مالك اشتر براي تعيين كابينه از بيوتات صالحه  باشد.

 

آيت الله نمازي گفت: نبايد افرادي از خانواده اي كه اصالت ندارند وارد حوزه شوند و زمينه وهن و تضعيف حوزه را فراهم كنند.

 

وي با اشاره به اينكه اكثر طلابي كه جذب حوزه هاي علميه مي شوند از خانواده ضعيف جامعه به لحاظ اقتصادي هستند گفت: طلاب زماني كه وارد حوزه مي شوند حوزه امكانات مورد نياز آنها را ندارد و اگر از عهده آزمون هاي حوزه هم برآمده باشند در مسير زندگي به دليل شرايط سخت اقتصادي متوقف مي شود و نمي تواند درس را ادامه دهد.

 

آيت الله نمازي به خانواده هاي متمكن كه از وضعيت اقتصادي مالي خوبي برخوردار هستند پيشنهاد كرد تا هر هرخانواده متمكن مذهبي يكي از فرزندان خود را وارد حوزه علميه كند و او را پشتيباني كند تا جلو رشد علمي او گرفته نشود.

 

وي با تأكيد بر تعريف جايگاه، مقام، منزلت و فضيلت طالب علم گفت: درگذشته چنانچه يك نفر از خانواده اي متوسط و يا برخوردار تصميم به وارد شدن به حوزه مي گرفت مورد سرزنش و توبيخ  افرادي كه از جايگاه و منزلت طالب علم غافل بودند قرار مي گرفت.

 

اساتيد حوزه جايگاه و منزلت طالب علم در نگاه توحيدي را براي طلاب تعريف كنند

عضوجامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: اساتيد حوزه علميه در درس هاي خود براي طلاب بايد جايگاه و منزلت طالب علم در نگاه توحيدي را تعريف كنند تا متوجه شخصيت مهم باشند و در چه جايگاهي قرار دارند.  

 

آيت الله نمازي با اشاره به آيات و روايات متعدد در رابطه با طالب علم گفت: اهل ايمان داراي جايگاه رفيع هستند اما افراد عالم داراي درجات هستند، از اين رو كساني كه ايمان مي آوردند خداوند به آنها يك درجه مي دهد اما كساني كه عالم هستند داراي درجات هستند.

 

وي افزود: طالب علم راهي را براي تحصيل علم طي مي كند، خداوند نيز راهي را براي او به طرف بهشت باز مي كند و فرشتگان الهي بال هاي خود را در زيرگام هاي طالب علم مي گسترانند، اين كار فرشتگان ديكته شده از سوي خداوند و تحميلي نيست و داوطلبانه بال هاي خود را زير گام هاي طلبه نوجوانان مي گسترانند.

 

نماينده ولي فقيه در كاشان همچنين با بيان اينكه ماهي هاي اقيانوس ها و درياها براي طالبان علم طلب مغفرت مي كنند يادآور شد: طلابي را كه شما براي آنها خدمت مي كنيد در چنين جايگاه و منزلتي قراردارند و مديران حوزه هاي علميه نيز بايد قدران طلاب باشند چرا كه آنها دوستان خدا و محبوب عندالله هستند و بايد تا جايي كه امكان دارد از آنها مراقبت كنند و مسائل رفاهي آنها را فراهم كنند./1307/پ201/ج

ارسال نظرات