۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۴۲۶۰۲۹
استاد حوزه علمیه خراسان:

علم همراه با عمل صالح سبب نجات انسان می‌شود

استاد حوزه علمیه خراسان گفت:‌ علمی مقدمه نجات فرد و اجتماع است که همراه با عمل صالح و احسان برای مخلوقات و نه در خدمت دشمن باشد.
ضیایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان امروز در ادامه سلسله مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم، در جمع طلاب مدرسه آیت الله خویی ابراز کرد: امیرمؤمنان (ع) می فرمایند «هر چیزی علامتی دارد، علامت حب آخرت، زهد است و علامت حب دنیا، رغبت به دنیاست.»

 

وی در ادامه به تشریح فرمایش حضرت پرداخت و اظهار کرد: زهد به این معناست که با زندگی در دنیا احکام الله را تعطیل نکند و دنبال به دست آوردن ثواب آخرت باشد؛ حب دنیا سبب طغیان، شهرت طلبی و استکبار طلبی می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی با اشاره به این که در قرآن به مشتاقین به دنیا دو اصطلاح کلب و حمار را داده تشریح کرد: کسی که حب دنیا داشته، شکر نعمات موجود را به جا نیاورده و بیشتر هم می خواهد مثل سگ هاری است که چه او را دور کنیم یا دور نکنیم پارس می کند و همیشه عطش دارد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان به اصطلاح دوم قرآنی اشاره و تصریح کرد: برخی نیز حب دنیا دارند اما مقام پرستند، علم و کتاب دارند (هم دانش و هم دستور العمل اجرایی دارد) اما بر طبق علم و دستورالعمل عمل نمی کند مثل الاغ فقط احساس سنگینی می کند ولی زیر بار مسؤولیت نمی رود.

 

وی تأکید کرد: در قرآن آمده دانشمندان و علمای یهود که به حرف خدا، حضرت موسی (ع) و تورات علم دارند اما عمل نمی کنند مثل آنان مثل حمار است که فقط بار به دوش می کشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی به یکی از حربه های دشمن در جنگ نرم پرداخت و اظهار کرد: دشمن از طریق نفوذ فرهنگی باوری را بین مردم گسترش داده که محبت صرف به خدا و چهارده معصوم (ع) داشته باش ولی عمل بر طبق عمل چهارده معصوم (ع) نداشته باش، از این رو علمای صالح به اسلام آمریکایی و یا تشیع انگلیسی تعبیر می کنند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: دشمن می گوید محب اهل بیت (ع) باش ولی با هرکسی نشست و برخاست کن در حالی که معصوم (ع) می فرماید با هرکسی نشست و برخاست نکن، فقط با ابرار نشست و برخاست کن.

 

وی در تشریح ابرار خاطرنشان کرد: ابرار، معصومین (ع) هستند و بعد از معصومین (ع)، ابرار به عالم عامل مُخلِص مُخلَص گویند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی با اشاره به این که دشمن، عالم بدون عمل را می خواهد تأکید کرد: دشمن در جنگ نرم می گوید علم نداشته باش علم برتر نزد ما است؛ اگر علم داری فقط برای ما خدمت کن.

 

وی در پایان افزود: علمی مقدمه نجات فرد و اجتماع است که همراه با عمل صالح و احسان برای مخلوقات و نه در خدمت دشمن باشد./202/861/ب1

ارسال نظرات