۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۴۲۵۹۱۸
ظهر امروز؛

کتاب «رویای نیمه شب» در اراک نقد شد

با حضور دوستداران کتاب و کتاب‌خوانی، نشست نقد رمان «رویای نیمه شب» در کتابخانه دکتر حصیبی اراک برگزار شد.
کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی،  نشست نقد رمان «رویای نیمه شب» نوشته حجت الاسلام مظفر سالاری ظهر امروز با حضور نویسنده کتاب و دوستداران کتاب‌خوانی در کتابخانه عمومی دکتر حصیبی اراک برگزار شد.

 

حجت الاسلام سالاری نویسنده کتاب «رویای نیمه شب» در این نشست گفت: این رمان با استفاده از یک حکایت واقعی شکل گرفته و من تلاش کرده‌ام که یک داستان لطیف و جذاب برای خواننده عامی روایت کنم.

 

وی افزود: غایت من از نوشتن این داستان تقریب میان مذاهب است و می‌خواستم بگویم که اهل بیت (ع) یکی از محورهای وحدت است و با ولایت امام عصر (عج) مانند یک خورشید پشت ابر می‌توان دور هم جمع شد.

 

این نویسنده کتاب ادامه داد: در این کتاب نحوه شخصیت‌پردازی‌ها به گونه‌ای است که خواننده خود را در جایگاه افراد درون داستان قرار خواهد داد، پندهای داستان، اتفاقات، شجاعت‌های شخصیت هاشم و ... همه مواردی است که خواننده با آن هم ذات پنداری  کرده و سیر داستان را رها نخواهد کرد.

 

حجت الاسلام مظفر سالاری اظهار کرد: من در رویای نیمه شب به کودکان و نوجوانان فکر می‌کنم، شاید بتوان گفت که این رمان، رمان خانواده است، من برای نگارش این رمان متوسل به حضرت ولی عصر (عج) شدم و از آن حضرت استمداد خواستم و از نکات جالب توجه در این کار این بود که پیش نویس و پاک‌نویس نداشتم و فقط برخی اصلاحات ویرایشی انجام گرفت.

 

حجت‌الاسلام سالاری تصریح کرد: همچنین می‌خواستم نشان دهم تشرف یک قضیه فردی نیست و همه با آن درگیر خواهند بود، به طوری یک خواننده سنی مذهب این اثر را خوانده بود و گفته بود که اثر منصفانه‌ای است.

 

این نویسنده یزدی گفت: رویای نیمه شب، ترسیم شیوه معاشرت و همزیستی مسالمت‌آمیز مردمی است که معتقد به دو مکتب متفاوت می‌باشند، اما در زیر چتر مشترکات اعتقادی خود چون خدا، قبله، کتاب و پیامبر با صمیمیت و دوستی به مراوده با یکدیگر می‌پردازند.

 

وی افزود: بدیهی است که این اتفاق فقط در بستر زندگی مسالمت آمیز و در فضای به دور از جدل خواهد افتاد، چرا که در فضای متشنج و در زمانی که افراد به توهین به مقدسات و تکفیر یکدیگر روی آورده‌اند حتی اگر معجزه هم آورده شود، بی اثر خواهد بود.

 

امین کمالوندی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی نیز پیرامون کتاب «رویای نیمه شب» ابراز داشت: نویسنده با قلمی بلیغ و رسا که بر خواسته از روح هنر متعهد است، به خوبی این نکته را ترسیم می‌کند که مسلمین با هر اعتقاد و مذهبی که باشند، حقیقتاً نقش اصلی در تفرقه بین مذاهب ندارند و این حاکمان دنیاطلب هستند که به خاطر منافع خود دست به ایجاد شکاف و تفرقه در میان امت واحده اسلامی می‌زنند.

 

صدف شفیع کتابدار کتابخانه دکتر حصیبی نیز بیان داشت: جذابیت قلم نویسنده به اندازهای است که مخاطب را دچار خود کرده و تا انتهای داستان همراه میسازد.

 

شفیع افزود: از ویژگی‌های این رمان این است که مایه اصلی آن واقعی بوده و در جلد دوم کتاب شریف عبقری الحسان صفحه 192 نقل شده و همین امر سبب شده تا خواننده با اطمینان قلبی و اعتماد به کتب معتبر اقدام به مطالعه داستان کند.

 

الهام امانی کتابدار کتابخانه امام خمینی (ره) نیز در نقد رمان خاطرنشان کرد: به نظرم در این اثر ما شاهد مثلث عشقی هستیم و نویسنده به عمق عشق نمی‌پردازد، بلکه بیشتر متوجه رقابت عشقی است، زیرا این رقابت‌ها جذاب است.

 

گفتنی است رمان رویای نیمه شب توسط انتشارات کتابستان معرفت در چاپی متفاوت به بازار مطالعه عرضه شده است و خواندن آن ترسیمی واقعی از تعایش وحدت در جوامع اسلامی را به تصویر می‌کشد./842/202/ب3

ارسال نظرات