۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۴۲۵۸۷۴

نشست «اقتصاد مقاومتي با رويكرد اقتدار فرهنگي در عرصه بين‌المللي» برگزار شد

نشست «اقتصاد مقاومتي با رويكرد اقتدار فرهنگي در عرصه بين‌المللي» با سخنراني سيد محمدحسين هاشمي، معاون فرهنگي اين سازمان و محمدرضا دهشيري، معاون دانشكده امور بين‌الملل وزارت امورخارجه و با حضور جمعي از كارشناسان و فعالان فرهنگي بين‌المللي در غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد.
سازمان فرهنگ و ارتباطات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا سيد محمدحسين هاشمي معاون فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ظهر امروز در نشست «اقتصاد مقاومتي با رويكرد اقتدار فرهنگي در عرصه بين‌المللي» که در نمایشگاه شهر آفتاب در غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد با اشاره به اینکه سال 1395 به نام «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» از سوي رهبر معظم انقلاب نام گذاری شده است اظهار داشت: يك وجه فرهنگ، اقتصاد است و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تلاش دارد امسال و همچنین در سال‌های آتی در حوزه فرهنگ بين‌الملل، توجه خاصي به اقتصاد فرهنگي و فرهنگ اقتصادي داشته باشد.

 

وی در ادامه افزود: تا به امروز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برای خود رسالت تبليغي ـ فرهنگي را تبیین کرده است، این سازمان بیش از اینکه در جهت درآمدزايي و بازاريابي از محصولات فرهنگي كشور باشد بیشتر به دنبال انتقال پيام انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي به تمام دنيا بوده است.

 

هاشمی با بیان اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تلاش می‌کند که در حوزه امور فرهگني به درآمدزايي برسد خاطرنشان کرد: این سازمان سعی دارد با پيروي از رهنمودهاي مقام معظم رهبري و راهنمايي دولت در حوزه بين‌الملل در فعاليت‌هاي فرهنگي برون‌مرزي خود بازنگري داشته باشد تا بتواند به درآمد‌زایی برسد.

 

اقتصاد فرهنگي بايد براي معرفي سبك زندگي ايراني ـ اسلامي مطرح شود

 

در ادامه این نشست محمدرضا دهشيري، معاون دانشكده امور بين‌الملل وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه درون‌زايي، برون‌گرايي و دانش‌بنياني از ويژگي‌هاي اقتصاد مقاومتي است اظهار داشت: هریک از این ویژگی‌ها در کنار هم کارایی لازم را دارند و در اصل مکمل یکدیگر می‌باشند در غیر اینصورت بدون در نظر گرفتن هر يك از عامل‌ها زیان زیادی به وجود می‌آید.

 

وی ادامه داد: با توجه به شعار رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتي را می‌توان به چهار مرحله عزم كردن، تصميم گرفتن، اقدام و عمل تقسیم نمود، اقدام به معناي شروع كردن و عمل به معناي انجام دادن كه هر دو آنها نيازمند عزم و اراده جدي است، اين اقدام در عرصه عمل در حوزه اقتصاد مقاومتي نيازمند هماهنگي در چهار جبهه علمي، فرهنگي، سياسي و اجرايي، است.

 

معاون دانشكده امور بين‌الملل وزارت امورخارجه با بیان اینکه برای اجرایی شدن این شعار نیازمند برنامه عملیاتی هستیم و در عرصه عمل نیز باید با منطق برخورد کنیم، در عرصه محصولات فرهنگي که از ظرفيت بيشتري برخوردار است نيازمند بازاريابي و بازارگشايي هستيم.

 

دهشیری ادامه داد: اقتصاد مقاومتي می‌تواند زمينه‌ساز تحقق اقتدار فرهنگي شود، برای این کار نیازمند یک رويكرد فعال و رقابتي هستیم كه مقابل رويكرد‌هاي انفعالي، تهاجمي و تدافعي، قرار دارد، بدین ترتیب اقتصاد فرهنگي بايد با یک رويكرد كنش‌مند براي معرفي سبك زندگي ايراني ـ اسلامي (به عنوان قدرت نرم جمهوري اسلامي ايران) مطرح شود.

 

معاون دانشكده امور بين‌الملل وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه فرهنگ جهان به دو شکل فرهنگ فيزيكي و فرهنگ مجازي تقسیم شده است ابراز داشت: وقتی مقام معظم رهبري مباني پنج گانه انقلاب اسلامي را مطرح كردند در رابطه با بحث تمدن تاکید داشتند اين تمدن نقش‌آفرين باشد و در عرصه بين‌المللي بتواند، كليه موانع و چالش‌هاي پيش رو را پشت سر بگذارد.

 

وی در پایان گفت: در قسمت فرهنگ‌سازي باید به گونه‌ای تلاش کنیم که متناسب با سرمايه فرهنگي باشد، بدین ترتیب برای بنیه فرهنگی کشور باید با تأكيد بر آموزش‌ و بهره‌گيري از ابزارهاي روز و به خصوص تمام بازيگران دولتي بهره‌مند شویم./816/202/ب3

 

ارسال نظرات