۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۴۲۵۸۲۲
استاد حوزه علمیه:

تسلیم شدگان حقیقت دین راه رشد را طی می‌کنند

استاد حوزه علمیه گفت: در دین هیچ اکراهی نیست وقتی حقیقت دین برای انسان روشن‌ شده و تسلیم آن گردید راه رشد را طی می‌کند در غیر این صورت راه شیطان که راه غی است را طی خواهد کرد.
محقق داماد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد استاد حوزه علمیه عصر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، در این جلسه به تفسیر آیه لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ ... پرداخت و گفت: بر اساس احادیث و روایات رسیده انسان‌ها در انتخاب دین خود آزاد هستند و نباید به‌اجبار کسی را مسلمان کرد بلکه انسان‌ها باید با آگاهی و بصیرت دین خود اسلام را بپذیرند.

 

وی با اشاره به نظر صدرالمتالهین در این باره عنوان کرد: ایشان اعتقاد دارند که دین یک امر قلبی است و هیچ‌کس جز خدا نمی‌داند که در قلب انسان‌ها چیست، دین امری قلبی مانند عشق است که با تهدید نمی‌شود کسی را عاشق کرد.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه هرکسی غیر از راهی که او را به سعادت انسانی می‌رساند برود در راه «غی» یعنی ظلالت است، اظهار داشت: بنا به دیدگاه محقق داماد رشد در درون خود تعقل دارد و بشر موجودی است که امکان استعدادی برای رسیدن به کمال را دارد و باید در مسیر کمال خود قرار بگیرد.

 

آیت‌الله محقق داماد افزود: راه رشد معنوی و دینی مسیر توسعه و تکامل بشری است، مانند هسته گلابی که با شرایط درست نهال می‌شود و میوه گلابی می‌دهد و کمال هسته است در غیر این صورت چوب خشک می‌شود و میوه نمی‌دهد و این «غی» است، اگر انسان در مسیر رشد معنوی قرار گیرد به رستگاری می‌رسد.

 

وی گفت: پس در دین هیچ اکراهی نیست وقتی حقیقت دین برای انسان روشن‌شده و تسلیم آن گردید راه رشد را طی می‌کند در غیر این صورت راه شیطان که راه «غی» یا همان گمراهی را طی خواهد کرد.

 

این مفسر قرآن کریم بیان داشت: عارف کسی است که دارای فکر، حرکت و اندیشه بوده مشاهدات معنوی داشته و نفس اماره خود را مهار کرده تا بر نفس مطمئنه او غلبه نکند.

 

استاد حوزه علمیه محقق داماد در پایان خاطرنشان کرد: در معرفت تقلید معنا ندارد، باید سعی کرد دین را از روی معرفت به دست آورد زیرا دین بدون معرفت رشد چندانی برای شخص ندارد./202/807/ب1

ارسال نظرات