۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۴۲۵۶۹۷
استاد حوزه تبیین کرد؛

سه راهکار مهم معرفتی برای ترویج فرهنگ مطالعه

حجت الاسلام موسوی ایجاد انگیزه، احساس نیاز برای مخاطب و آگاهی بخشی نسبت به فواید کتاب را از جمله راهکارهای معرفتی برشمرد و به تبیین دو راهکار اساسی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه پرداخت.
حجت الاسلام سید موسی موسوی

حجت الاسلام سید موسی موسوی، دبیر علمی کمیته های تخصصی مدارج علمی حوزه های علمیه، در گفت ‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اهمیت جایگاه کتاب و مطالعه از منظر اسلام گفت: آغاز نخستین عبارتی که بر پیامبر نازل شد با کلمه «اقرا» بود و این نشان می‌دهد که جایگاه مطالعه در دین اسلام چقدر بالا است.

 

وی ادامه داد: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه دو راهکار اساسی وجود دارد، راهکار اول رهکار معرفتی است و راهکار دیگر راهکار عملی است که راهکار معرفتی بر راهکار عملی مقدم است.

 

محقق و پژوهشگر دینی با بیان اینکه ما باید کارهایی را تحت عنوان آگاهی بخشی نسبت به فرهنگ کتاب و کتابخوانی انجام دهیم، تصریح کرد: در واقع کارهای معرفتی باید مقدم بر کارهای عملی باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در مقام عمل اگر ناشرها زیاد باشند و حمایت از ناشرها و آگاهی بخشی در کتابخانه‌ها زیاد باشد، ولی معرفت و آگاهی مردم بالا برده نشود مردم سراغ آن نمی روند.

 

نماینده طلاب و فضلای شهرستان میاندوآب و شاهین دژ با بیان اینکه در راهکارهای معرفتی و آگاهی بخشی سه نکته وجود دارد، ابراز کرد: اول اینکه باید در عموم مردم یک ایجاد انگیزه اتفاق بیافتد که انگیزه ای نسبت به مطالعه داشته باشند.

 

حجت الاسلام موسوی افزود: دومین نکته در راهکارهای معرفتی بحث احساس نیاز است یعنی در مردم باید این احساس نیاز به وجود بیاید تا به سمت کتاب بروند و تا زمانی که این احساس نیاز در مردم به وجود نیامده باشد و نیاز به کتاب را حس نکرده باشند قطعا به سمت کتاب و کتابخوانی نخواهند رفت.

 

کارشناس امور خانواده با بیان اینکه سومین نکته در راهکارهای معرفتی آگاهی به فواید کتابخوانی و همین طور آگاهی به پیامدهای عدم مراجعه به کتاب است، تصریح کرد: کسانی که به سمت کتاب می روند و فواید کتابخوانی و مضرات ناشی از عدم مطالعه را می‌دانند اینها خود به خود به سمت کارهای علمی می روند.

 

وی در یک جمع بندی کلی ایجاد انگیزه، احساس نیاز برای مخاطب و آگاهی بخشی نسبت به فواید کتاب را از جمله راهکارهای معرفتی برشمرد و گفت: اگر در جامعه این موارد اجرا شوند آنوقت راهکارهایی که مسؤولان در جامعغه انجام می دهند، عملی خواهند شد، در غیر این صورت بدون نتیجه باقی می‌مانند./875/ت302/ی

ارسال نظرات