۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۴۲۵۶۴۲
با سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان؛

پنجمین سالگرد تدفین شهدای گمنام برگزار شد

مراسم پنجمین سالگرد تدفین شهدای گمنام در مسجد دانشگاه فردوسی مشهد با حضور حجت‌الاسلام پناهیان برگزار شد.
تصاویر مراسم وداع با شهدا در دانشگاه فردوسی مشهد، 
مراسم وداع با شهدا و پنجمین سالگرد تدفین شهدای گمنام مراسم وداع با شهدا و پنجمین سالگرد تدفین شهدای گمنام مراسم وداع با شهدا و پنجمین سالگرد تدفین شهدای گمنام  شهدای گمنام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ علیرضا پناهیان شب گذشته در مسجد دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت پنجمین سالگرد تدفین شهدای گمنام در مسجد این دانشگاه به سخنرانی پرداخت و در ابتدا از خلأ فکری، در جامعه سخن به میان آورد و گفت: خلأ فکری بزرگی در جامعه ما وجود دارد که بسیار جدی خود را نشان می‌دهد. خلأ فکری این است که ما معمولاً به شهدا می‌گوییم عاشق بوده‌اند و نمی‌گوییم عاقل بوده‌اند! اگر به شهدا بگوییم عاشق بودند بعد می‌توانیم بگوییم ما عاشق نیستیم ولی اگر به شهدا بگوییم عاقل بودند نمی‌توانیم به خودمان بگوییم که عاقل نیستیم و احمق هستیم، زیرا احمق بودن را در جامعه ما فحش می‌دانند؛ اما عاشق نبودن را فحش نمی‌دانند.

 

این خطیب توانمند در ادامه با اشاره به قرآن کریم و استفاده از کلمه عقل در آن افزود: حدود پنجاه مرتبه خداوند متعال در قرآن کریم از عقل سخن گفته است. تقوا در قرآن متعلق به عاقل است و ایمان و عبادت احمق‌ها پذیرفته نیست، یعنی بر عهده آن‌ها نیست. ایمان و تقوا بعد از عاقل بودن است و آخرت‌طلبی و آخرت‌گرایی شهیدان به‌خاطر عقل است. این حرفی که می‌زنم تنها یک نکته نیست؛ بلکه اصلاح یک تفکر، فرهنگ و نگرش برای جامعه‌ای بزرگ و برخوردار از دویست‌هزار شهید است.

 

حجت‌الاسلام پناهیان، به برخورد احساسی با شهدا اشاره کرد و گفت: این‌که بگوییم شهدا عاشق بوده‌اند خیانت به شهدا و ملتی است که شهید داده است و بعد عشق را به احساسات و هیجانات، حتی هیجانات دینی و معنوی تعبیر کنیم. شهدا براساس قرآن زندگی کردند و به شهادت رسیدند. خداوند در سوره انعام آیه 32 می‌فرماید که زندگی این جهان جز بازیچه و سرگرمی نیست و هرآینه سرای واپسین برای آنان که پرهیزگاری کنند بهتر است، آیا نمی‌اندیشید؟ شهدا خوب معنی این آیه را فهمیدند و هر شخص این را نفهمید دچار حماقت است. آمادگی برای شهادت و میل به آخرت عقلانیت است. دار آخرت را ترجیح دادن و دنیا را بازیچه دانستن نیاز به عقل دارد.

 

وی با اشاره به نام‌گذاری عده‌ای از متدیّنان به نیروی ارزشی و بازی کردن هجوآمیز با این کلمات، گفت: افرادی که در زمان صدر اسلام، پیامبر(ص) را مجنون خطاب می‌کردند، اکنون متدیّنان و شهدا را انسان‌های عاشق و ارزشی نام می‌گذارند تا بگویند تو نیروی ارزشی هستی اما من واقع‌بینم. خودشان را عاقل می‌پندارند و شهدا را نیروهای ارزشی و در عرصه معنویت احساسی. من می‌ترسم ما را با الفاظ و ادبیاتی خاص به گوشه‌ای برانند و خودشان امور را دست بگیرند.

 

حجت‌الاسلام پناهیان به معامله‌ای که شهدا با خدا انجام داده‌اند تذکر داد و افزود: قرآن می‌فرماید که شهدا تاجرانه جان خود را در راه خدا دادند. آن‌هایی که در راه شهدا نیستند مال‌باخته و ضرر کرده هستند. امیرمؤمنان فرمود که جهاد مرگ را نزدیک نمی‌کند و نرفتن به جهاد مرگ را به تأخیر نمی‌اندازد؛ یعنی کسی که به شهادت نرسد، می‌میرد نه اینکه زنده می‌ماند.

 

وی با تأکید بر گفته‌های پیشین خود، گفت: چرا بهترین و عاقل‌ترین افراد جامعه ما برای امنیت، جان می‌دهند، درحالی‌که جان دادن برای امنیت حداقل عقلانیت است. چرا برای شهدا خوبی‌های زیادی ذکر می‌کنیم اما نمی‌خواهیم استاندار‌ها، فرماندارها و دیگر مسؤولانمان این خوبی‌ها را داشته باشند؟! آیا عاقل‌ترها باید بروند مقابل گلوله و بعضاً احمق‌ترها بروند پشت میز و پُست‌ها را بر عهده بگیرند؟ چرا شما مردم انتظار ندارید مسؤولان به اندازۀ شهدا خوب باشند! ملتی که چنین شهدای عاقل و خوبی دارد، مسؤولان سیاسی‌اش باید عاقل‌تر از شهدایش باشند.

 

استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنرانی‌اش بر نکته‌ای ضروری تأکید کرد و گفت: اینکه شما حاضران جان نداده‌اید و شهدا جان داده‌اند، شما را شرمنده نمی‌کند؛ اینکه راه شهیدان را نرفته‌اید شما را شرمنده شهیدان می‌کند.

 

لازم به ذکر است قبل از سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان مراسم تقدیر از خانواده شهیدان بخشی، شجاعی، اسماعیلی، تاتار، رضوی، اسفندیاری و متوسلی صورت گرفت.

 

همچنین بعد از مراسم تقدیر از این خانواده شهدا، سردار آفاق همراه با ورود دو بدن مطهر شهیدان مصطفی عارفی و سید مهدی موسوی به ایراد سخنرانی پرداخت که با ورود پسر نوجوان شهید عارفی فضای خاصی بر محفل حاکم شد./202/862/ب1

ارسال نظرات