۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۴۲۵۶۰۱
آیت الله جوادی آملی در دیدار عارف:

بیگانه را در حریم خود راه دادن با غیرت سازگار نیست

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: غیرزدایی به این معنا است که اجازه ندهیم بیگانه به حریم ما نفوذ کند و خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم. بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست.
دیدار عارف با آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرگزاری رسا، محمدرضا عارف منتخب مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ظهر امروز با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، ضمن اقامه نماز به امامت حضرت آیت الله جوادی آملی ، با وی دیدار و گفت و گو کرد.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار با قدردانی از حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی، به بیان سه نکته مهم در خصوص جایگاه مردم، وظیفه مسئولین و اهمیت جایگاه رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: در اینجا سه نکته اصلی و با اهمیت وجود دارد که شامل سهم مردم، وظایف نهادهای مسئول و جایگاه رهبری می شود.

 

وی در بیان نقش مردم و جایگاه آنها اظهار داشت: مسأله اصلی در وهله اول شناخت هویت مردم است، برای شناخت مردم باید بدانیم که مردم را تنها مردم آفرین می شناسد، لذا باید بررسی کنیم که خداوند درباره مردم چه می گوید.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی به کلام امیرالمومنین علیه السلام درباره جایگاه مردم اشاره کرد و بیان داشت: حضرت علی علیه السلام که رهبری سیاسی امت را بر عهده داشت به خوبی بیان می کند که حضور مردم در صحنه سیاست چگونه است و خطاب به مالک می فرماید « مردم ستون سیاست هستند.»

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم دلیل اصلی حضور مردم در صحنه های گوناگون را الهی بودن نظام اسلامی دانست و اذعان داشت: اینکه مردم در صحنه اخیرانتخابات حاضر بوده و مشارکت نمودند حرف درستی است! اما چه کسی مردم را به صحنه آورده و در صحنه نگه می دارد؟! باید بدانیم وقتی نظام الهی شد و مردم آن را قبول کردند در هر عرصه ای به میدان خواهند آمد.

 

وی مردم کشور را شایسته تقدیر دانست و بیان داشت: کسانی که حرف علی علیه السلام و پیامبر گرامی اسلام را گوش دادند، با وجود همه مشکلاتی که داشتند به میدان آمده و در انتخابات شرکت کردند. لذا مسئولین هم باید متوجه باشند که سخن گفتن از اینکه مردم حق دارند و بزرگوارند، تنها حرفی عاطفی است، اما حرف اصلی که باید بدانند همان کلام امیرالمومنین در نهج البلاغه است که می فرماید: مردم ستون دین هستند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با انتقاد از برخی منیّت ها در جامعه ابراز داشت: جایی که سخن از من و ما به میان می آید بی شک آبروی انسان در خطر می افتد. دین آمده که بگوید شما مانند فرشته هستید و باید بدانید که مرگ پایان کار نیست و بلکه از پوست به در آمدن است، این شما هستید که مرگ را می میرانید، شما موجودی ابدی هستید.

 

وی در ادامه به موضوع مهم اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و اظهار داشت: در قرآن کریم فقیر، گدا نیست، بلکه فقیر ملتی است که جیبش خالی و ستون فقرات او شکسته است. در بخش هایی از قرآن کریم آمده است که «ملتی که جیبش و کیفش خالی است، چاپلوس است» با توجه به کلام قرآن کریم، نمی شود با سفارش، اقتصاد مقاومتی را عملی کرد، باید دانست که قیام یک ملت به داشتن اقتصاد صحیح است.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی قاچاق و واردات بی رویه کالاهای غیر ضروری به کشور را از آفات اقتصاد کشور عنوان کرد و ابراز داشت: وقتی کشور با انبوهی از کالاهای وارداتی مواجه است نمی توان سخن از تولید ملی و اشتغال به میان آورد؛ اگر جلوی ورود کالای قاچاق گرفته شود، اشتغال ایجاد شده و بیکاری از جامعه رخت بر خواهد بست.

 

وی با بیان اینکه کشور ما، کشوری غنی و برخوردار از نعمات و مواهب الهی است، اظهار داشت: با وجود این همه منابع غنی در داخل کشور، واردات برخی کالاها که در کشور امکان تولید آن وجود دارد، دلیلی جزء سوء مدیریت و در برخی موارد بی غیرتی ندارد.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با تبیین معنای غیرت در فرهنگ اسلامی اذعان داشت: در فرهنگ قرآنی غیرت را سه عنصر معرفت، هویت و غیر زدایی تشکیل می دهند؛ غیرزدایی به این معنا است که اجازه ندهیم بیگانه به حریم ما نفوذ کند و خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم. بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود به اهمیت جایگاه رهبری در هدایت جامعه اشاره کرد و بیان داشت: اگر رهبر جامعه، علی بن ابیطالب هم باشد وقتی مردم در کنار او نباشند شکست قطعی است. بنابراین اینچنین نیست که کشور با معجزه اداره شود، بلکه نیازمند رهبری خوب است. اگر مسئولین و مردم کنار هم نباشند و اتحاد میان خود را حفظ نکنند شکست قطعی است.

 

وی ادامه داد: دشمنان آن روز مروانیان و امویان بودند که با دشمنان امروز که صهیونیست و استکبار جهانی هستند خیلی تفاوت دارند. دشمنان امروز حریص تر و رذل تر هستند، اما وقتی همه چیز را به خداوند واگذار کردیم او خود می فرماید کارها را برای شما آسان می کنم. /924/د102/ج

ارسال نظرات