۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۵
کد خبر: ۴۲۵۶۰۰
در نشست پدیده‌ خودناشری عنوان شد؛

تصور سود کلان یکی از دلایل روی آوردن به خودناشری است

در نشست پدیده‌ خودناشری در فرایند توسعه نشر عنوان شد که دلایل روی آوردن به خودناشری متعدد است از آن جمله می‌توان به بی‌اطلاعی پدیدآورندگان شهرستانی از ساز و کار نشر، طمع یا تصور سوددهی نشر و مساله سرعت انتشار و بی‌اعتمادی به ناشران اشاره کرد.
جواد محقق

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست «پدیده خودناشری در فرایند توسعه نشر» با حضور فتح‌الله فروغی، رضا حاجی‌آبادی از انتشارات هزاره ققنوس، روح‌الله سلطانی، جواد محقق نویسنده و سیدعلی میرصادقی عصر شنبه (18 اردیبهشت 95) برگزار شد.


فتح‌الله فروغی دبیر نشست از تدوین مباحث مطرح شده در نشست‌های تالار گفت‌وگو در قالب یک کتاب خبر داد و گفت: همه‌ نشست‌ها به صورت متن آماده‌سازی می‌شود و در یک کتاب عرضه می‌شود.

سید‌علی میرصادقی گفت: در آغاز به عنوان مولف کارم را  با انتشار اثر خودم در بیست سالگی آغاز کردم. وقتی که برای انتشار کتابم با ناشری قرارداد بستم، انتظاراتم از انتشار آن کتاب در  آن نشر برآورده نشد. از وزارت ارشاد پیشنهاد دادند که می‌توانم به هزینه خودم کتابم را منتشر کنم. این کار را کردم. وقتی خودم کتاب را منتشر کردم به چاپ‌های دوم و سوم رسید. بعد از آن درخواست مجوز نشر دادم. از این‌رو معتقدم خودناشری نه تنها پدیده‌ بدی نیست و فرد اگر کاربلد باشد به دیده شدن کتاب هم کمک می‌کند و من معتقدم عمده چالش نشر ما مساله‌ خودناشری نیست بلکه مساله‌ تبلیغات است و اگر خوب تبلیغ شود حتما می‌فروشد و من در این زمینه بر اساس تجاربم صحبت می‌کنم.

وی در پاسخ به یکی از سوال‌های حاضران که گفت اگر به قبل بر می‌گشتید باز هم این مسیر را انتخاب می‌کردید، گفت: بله حتما این مسیر را طی می‌کنم. کسی که کار را با فکر انجام دهد قطعا موفق خواهد شد. ما نمی‌توانیم بگوییم اگر کتابی توسط ناشر انتخاب برای چاپ تایید نشد به این معنا نیست که کتاب خوبی نیست. برعکس گاهی وقت‌ها ناشران در تشخیص‌شان اشتباه می‌کنند و آثار بد را چاپ می‌کنند و از طرفی آثار خوب از زیر دست‌شان در می‌رود.

وی در پایان اشاره کرد: در کار نشر همه چیز پول نیست. خیلی مسائل دیگر باید مورد توجه قرار گیرد تا نشری بتواند سر پا باشد. من معتقدم متکی به نفس بودن و خلاقیت داشتن بی‌شک در کار و کسب نشر مهم است و این درس را از کار نشر گرفتم. چه وقتی خودم اقدام به نشر کتابم کردم و چه هنگامی که صاحب نشر شدم. این دو مولفه مرا در پیش‌برد کار‌هایم بسیار کمک کرده است.

روح‌الله سلطانی، مسوول بخش شابک خانه کتاب، نیز در این نشست گفت: هجده سال درحوزه کتاب با ناشرین و مولفین فعال هستم. شابک از دهه‌ هفتاد در ایران ساز و کار  درستی پیدا کرد و این در رواج پدیده‌ خودناشری بی‌تاثیر نبود. این نکته را باید گفت که در جهان امروز پدیده خودناشری به ذات مثبت است. مساله نوع این اقدام و چگونگی فعالیت به عنوان ناشر – مولف است. 

رضا حاجی آبادی دیگر سخنران این نشست نیز گفت: از سال  84 تا 94 ، چهارصد ناشر حرفه‌ای در کشور داریم. ناشر - مولف‌ها یا خودناشری هم جدای از نشر امروز نیست. عناوین هر روز رشد دارند. ولی تیراژ آنها زیر هزارتا است. در چنین فضایی گسترش پدیده‌ خودناشری چندان عجیب نیست.

جواد محقق، نویسنده کودک و نوجوان، نیز در سخنانی گفت: من به عنوان نویسنده و مولف قبل و بعد انقلاب هیچ یک آثارم را خودم منتشر نکردم و به این مشی چندان معتقد نیستم و فکر نمی‌کنم موثر باشد.

وی در ادامه دلایل روی آوردن به خودناشری را شامل بی‌اطلاعی پدیدآورندگان شهرستانی از سازو کار نشر، طمع یا تصور اشتباه از سوددهی نشر، مساله سرعت انتشار و  بی‌اعتمادی به ناشران دانست.

محقق در ادامه افزود: ما در سال 1355 بیشترین آمار چاپ کتاب را با دو هزار و 500 عنوان کتاب که شامل حل المسائل، فال حافظ و ... برای 35 میلیون جمعیت داشته‌ایم ولی در حال حاضر 14 برابر آن سال‌‌ها کتاب چاپ می‌کنیم و نباید مردم را به کتاب نخواندن متهم کنیم چون فقط در استان همدان حدود 40 ناشر داریم.

این نویسنده در پایان سخنانش گفت: قبل از انقلاب سازمان مولفان و مترجمان ایران که براساس خودناشری به وجود آمده بود با مجموعه امکانات مولفین صورت گرفت و تا بعد از انقلاب ادامه داشت که سرانجام به دلیل فوت برخی از آنان غیرفعال شد.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است...» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی رحمة الله علیه قرار دارد./998/د102/ق

منبع: ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

ارسال نظرات