۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۴۲۵۵۶۷

مناظره دین و تحولات زمانه در مشهد برگزار شد

مناظره دین و تحولات زمانه با حضور حجت‌الاسلام احمد رهدار، عضو شورای علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم و علیرضا علوی تبار، روشنفکر دینی و پژهشگرحوزه مطالعات اسلامی برگزار شد.
دین و تحولات زمانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مناظره دین و تحولات زمانه با حضور حجت‌الاسلام احمد رهدار، عضو شورای علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم و علیرضا علوی تبار، روشنفکر دینی و پژهشگرحوزه مطالعات اسلامی عصر امروز 19 اردیبشهت در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 

علیرضا علوی تبار، روشنفکر دینی و پژهشگرحوزه مطالعات اسلامی در این مناظره با بیان این که وقتی از تحول زمانه صحبت می کنیم بایستی تحول را در سه زمینه بررسی کرد، گفت: تحول در اندیشه ها، فن آوری و تکنولوژی و تحول در نظام های اجتماعی از جمله محورها است.

 

وی با بیان این که تحول در اندیشه ها، تحول در دانش های معتبر است، اظهار کرد: از طرفی تحول در ارزش ها و هنجارها هم مقبول و مورد پذیرش است که هر دوره ویژگی های خاص خودش را دارد.

 

پژهشگر حوزه مطالعات اسلامی با بیان این که می توان تحول در نهادها را هم جزو تحول در اندیشه تلقی کرد، گفت: در واقع تحول در نظام اجتماعی شامل اجزایی مثل فرهنگ، پایه های جمعیتی، دستاوردهای مادی فرهنگی، ساختار و نهادهای اجتماعی را هم در بر می گیرد.

 

وی ادامه داد: جمع کردن هر یک از این اجزاء با دین و تأثیری که تحول در دانش های معتبر جهان روی دین می گذارد، حائز اهمیت و دارای بحث های گسترده است.

 

پژوهشگرحوزه مطالعات اسلامی تصریح کرد: تعامل دین و زمان در چهار سطح صورت می گیرد که بالاترین سطح آن شکل گیری متن وحیانی است که تصویر دینداران این گونه است که خداوند در جریان بعثت یک پیام فرا زمانی و فرا مکانی را به پیامبر(ص) می دهد که پیامبر آنرا ابلاغ کند.

 

وی ادامه داد: برای این که این پیام جمعی و ماندگار شود باید در غالب زبان و متن وحیانی صورت بگیرد تا ماندگار شود چرا که زبان شکلی از زندگی است.

 

روشنفکر دینی با تأکید بر نقش زبان گفت: اگر پیامبر(ص) در مکان دیگری به عنوان نمونه در سوئد مبعوث می شدند قرآن تفاوت های بسیاری با آنچه که امروز هست پیدا می کرد و این نشان دهنده این موضوع است که غالب زبانی در این مبعوث شدن تأثیر گذار است.

 

پژوهشگرحوزه مطالعات اسلامی با بیان این که سطح دوم تعامل دین وزمان نظام عقیدتی را شکل می دهد، تصریح کرد: انسان سه ساحت باورها، خلقیات و رفتارها دارد و دین می خواهد هر سه وجه را پوشش بدهد و سیستم باورها باید به مسایل زمان و مشکلاتی باشد که بشر با آن دست به گریبان است، پاسخ بدهد.  

 

وی افزود: سطح سوم تفسیر به معنای پرده برداری و کشف معنا است و در این مرحله وارد گفت و گو با متن می شویم و سؤالات به آن ارجاع می یابد و ما برای پیامبر پس از هجرت سه شأن مختلف داریم که شامل شأن رسالت، شأن حکومت و قضاوت است.

 

پژوهشگر حوزه مطالعات اسلامی تصریح کرد: فهم متن دینی دارای پیش فرض ها و انتظارات است./934/202/ب3

 

 

 

ارسال نظرات