۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۴۲۵۴۱۴
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل:

برخورداری از اندیشه مهدویت عامل پایداری و ظلم ستیزی در جامعه اسلامی است

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل برخورداری از اندیشه مهدویت را عامل پایداری و ظلم ستیزی در جامعه اسلامی دانست و گفت: اندیشه مهدویت تأثیرگذارترین عنصر و مکانیسم ایجاد امید در جامعه است.
حجت الاسلام ستوده، مديرکل تبليغات اسلامي استان اردبيل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام مهدی ستوده، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل عصر امروز در جلسه هماهنگی برگزاری همایش حیات طیبه در اردبیل با بیان این که اندیشه مهدویت را می‌توان در حوزه مسائل فردی و اجتماعی بررسی کرد، خاطرنشان کرد: بسیاری از کارکردهای اجتماعی و فردی اندیشه مهدویت با بحث انتظار گره خورده است.

 

وی با اشاره به اهداف و ضرورت های تحقیق و پژوهش پيرامون کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت، افزود: نفوذ پايدار انديشه مهدويت و اعتقاد به امام غايب در ميان مردم، عامل اميد آفرينی، هویت بخشی و تحرک زایی برای ايجاد جامعه ای توانمند و پيشرو است.

 

حجت الاسلام ستوده تصریح کرد: برخورداری از انديشه مهدویت از مؤلفه های تأثیرگذار در سياست گذاری، برنامه ريزی و چشم انداز جامعه اسلامی است که نقش مؤثر در مقاومت، پايداری و ظلم ستيزی دارد.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل بیان داشت: تأثیرات انديشه مهدويت در اصلاحات اجتماعی و ايجاد همبستگی و انسجام بخشی به جامعه و تبيين رسالت نظام اسلامی در گسترش و نهادينه سازی انديشه مهدويت در بين مردم از مهم ترین ضرورت‌های پژوهش پیرامون کارکردهای اجتماعی اندیشه مهدویت است.

 

حجت الاسلام ستوده شناخت کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت و نقش آن در سبک زندگی را مهم ترین هدف ارائه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه اندیشه مهدوی عنوان کرد و گفت: شناخت ابعاد گوناگون کارکردهای اجتماعی اندیشه مهدویت و تطبيق آنها در جامعه اسلامی، ارائه راهکار در جهت تغییر و اصلاح وضع موجود در جامعه عصر غيبت، دستیابی به راهکار لازم در جهت اميد آفرينی و هویت‌بخشی، ايجاد همبستگی اجتماعی، پويايی و تحرک زایی در جامعه، ساختن جامعه‌ای منسجم و توانمند و پيشرو بر اساس آموزه های مهدوی در حوزه های مادی و معنوی، ايجاد جامعه سالم در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از دیگر اهداف برگزاری همایش حیات طیبه است.

 

وی با اشاره به اصطلاحات و مفاهيم اساسی موضوع این پیش نشست علمی، خاطرنشان کرد: مقصود از کارکرد اجتماعی مهدویت، خدمات‌ و آثار و پیامدهای اجتماعی مهدویت به جامعه است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل اميدآفرینی، تکامل روحی و خودسازی اجتماعی، ظلم ستيزی، نشاط و پويايی اجتماعی، انسجام‌ بخشی و ايجاد همبستگی اجتماعی، هويت بخشی و تقويت قدرت اجتماعی و نظام سیاسی حاکم بر جامعه را از مهم ترین کارکردها و پیامدهای اجتماعی اندیشه مهدویت دانست و اظهار داشت: اندیشه مهدویت تأثیرگذارترین عنصر و مکانیسم ایجاد امید در جامعه است.

 

حجت الاسلام ستوده اعتقاد به ظهور امام زمان(عج) را عامل وجود جامعه‌ای مناسب برای تربیت و پرورش انسان‌های مؤمن دانست و بیان کرد: تحقق چنین جامعه ای در گرو جامعه ای پیشرو که دائما در حال اصلاح خویش در زمینه های مختلف باشد، است.

 

وی تأثیر اندیشه‌های مهدوی بر تکامل روحی و خودسازی اجتماعی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: یکی از کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت، خودسازی اجتماعی و ایجاد زمینه های لازم برای پرورش و تربیت گروهی منتظر مؤمن و متقی است.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: اعتقاد به مهدویت موجب می‌شود تا جامعه منتظر در تربیت خویش بکوشد و صفات نیک و اخلاق حسنه را در خود نهادینه کند.

 

وی افزود: اعتقاد به مهدویت در ایجاد آمادگی برای منتظران مؤثر بوده و موجبات نشاط، پویایی و وظیفه شناسی جوامع اسلامی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم می‌سازد.

 

حجت الاسلام ستوده انگيزش محبت و عواطف انسانى، بسط شخصيت و مقابله با خودخواهى و طغيان گرى‏ هاى نفس انسان، رفع اختلاف، فراموش کردن بدى‏ ها و تصفيه كدورت‏ ها و تعهدآفرينى و ايجاد احساس مسؤوليت را از جمله كارکرد‏هاى دين در راستاى ايجاد انسجام و همبستگى اجتماعى دانست.

 

وی با اشاره به شیوه‌های تأثیرگذاری مهدویت در اتحاد و انسجام اجتماعی، خاطرنشان کرد: منجی‌ باوری و موعودگرایی، اعتقاد به مهدویت در اسلام و نیز اعتقاد به مهدویت با رویکرد امامیه، از مهمترین مکانیسم‌ های تأثیرگذار اندیشه مهدوی در ایجاد اتحاد و انسجام اجتماعی است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: انتظار فرج موجب آمادگی جامعه در حوزه های مختلف اعتقادی و فکری، اخلاقی و تربيتی، فرهنگی، اجتماعی و سياسی است.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل افزود: آرمان‌ گرايی، نشاط، پويايی، وظيفه شناسی، زنده شدن روح اميد در افراد و واداشتن جامعه به کوشش و تلاش از مهم ترین آثار و پیامدهای انتظار فرج است./937/202/ب2

ارسال نظرات