۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۴۲۵۲۹۷
در گفت‌وگو با پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان؛

جلوه های معلمی استاد شهید مطهری بررسی شد

پژوهشگر حوزه علمیه خراسان گفت:‌ از نظر علمی، شهید مطهری قبل از آنکه مساله ای را برای شاگرد مطرح کند، نخست برای خودش پخته کرده بود، یعنی هرگز مساله ای مطرح نمی شد که برای خود ایشان کاملاً روشن نشده باشد و از نظر اخلاقی، ایشان در حدی بود که حکم مراد را برای شاگردان خود داشت.
حجت الاسلام حیدری شهید مطهری

حجت الاسلام موسی الرضا حیدری، پژوهشگر حوزه علمیه خراسان و طلبه مقطع خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به اینکه شهید مطهری ستاره ای در آسمان اسلام و ایران بود که از پرتو افکار خویش در راه طهارت و شریعت و تعلیم و تربیت همت گماشت، به تبیین شخصیت و اخلاق معلمی استاد مرتضی مطهری پرداخت. 


وی با بیان اینکه شخصیت و اخلاق معلمی شهید مطهری همواره مطمع نظر دانش آموزان و دانشجویان بوده است، اظهار داشت: معلمان موفق همواره در ذهن و دل دانش آموزان و دانشجویان، به صورت قدیس جلوه کرده اند، بنابراین صفات و اخلاق معلم تأثیر بسزایی در تربیت روحی و علمی دانش پژوه دارد.

 

نظم، انصاف، تواضع، احترام به شاگردان و معنویت از صفات بارز شهید مطهری بود

طلبه مقطع خارج حوزه علمیه خراسان در ادامه به صفات خاص استاد شهید مرتضی مطهری پرداخت و افزود: نظم، انصاف، تواضع، احترام به شاگردان و معنویت از صفات بارز این شهید بزرگوار بود.


پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان خاطر نشان کرد: یکی از بزرگ ترین رموز آموزشی این است که شاگرد، خود معلم را بپذیرد، نه زبان و استدلالش را. اگر استدلال معلم را بپذیرد، در واقع معلم نقش ضبط صوت را دارد و باید به گونه ای عمل کند که شاگرد، خود او را بپذیرد، وجود او را که پذیرفت، تحت تأثیر اخلاق و رفتار معلم از جمله استدلال او قرار می گیرد.


وی با بیان اینکه تسلط، پختگی، تقوا و وارستگی اخلاقی راه رسیدن به این مرتبه معلمی است؛ اظهار داشت: از نظر علمی، شهید مطهری قبل از آنکه مساله ای را برای شاگرد مطرح کند، اول برای خودش پخته کرده بود، یعنی هرگز مساله ای مطرح نمی شد که برای خود ایشان کاملاً روشن نشده باشد و از نظر اخلاقی، ایشان در حدی بود که حکم مراد را برای شاگردان خود داشت. 


وی در ادامه با اشاره به روایت «با کسی نشست و برخاست کنید که رؤیت او شما را به یاد خدا اندازد و سخنش دانش شما را افزون کند و علمش شما را به آخرت راغب کند.» افزود: معلم زمانی که با شاگرد طوری برخورد کند که شاگرد او را بپذیرد، می تواند معلم اخلاق و معلم انسانیت نیز باشد و آن وقت می تواند در شاگرد نفوذ داشته باشد و الا این قدرت را ندارد.


مهم ترین علل و عوامل موفقیت استاد مطهری آزاد اندیشی وی بود

پژوهشگر مقطع خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در ادامه خلوص، قناعت و وارستگی از دنیا و آزاد اندیشی را از صفات دیگر استاد شهید مطهری دانست و اظهار داشت: یکی ازمهم ترین علل و عوامل موفقیت استاد مطهری در هر یک از زمینه ها، آزاد اندیشی وی بود.


وی عنوان کرد: آزاد اندیشی استاد، او را به جای عبور از جاده های صاف که به واسطه عبور دیگران همواره گردیده است، به عبور از راه های نو که با دشواری ها همراه است، فرا می خواند و هرگز خویش را در بند «اقوال و آراء» دیگران محصور و محدود نمی ساخت و به جای «تقریر و تقلید» از حرف های دیگران با «دید انتقادی» به دیدگاه ها و نظریات می نگریست.


روحانیت باید با سلاح منطق در میدان اندیشه ها حاضر شود

حجت الاسلام حیدری گفت: شاخصه مهم و کم نظیر استاد مطهری این بود که در عین تعصب در عقاید اسلامی و پای بندی عمیق به اندیشه های قرآنی، در برابر اندیشه ها و افکار مخالف، با تحمل و سعه صدر فراوان برخورد می کرد و هرگز به چماق تکفیر و طرد متوسل نمی شد، بلکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تأکید داشت که روحانیت باید با سلاح منطق در میدان اندیشه ها حاضر شود چراکه پس از انقلاب، آزادی فرا می رسد و اندیشه های متضاد فرصت عرضه و نمایش خواهند داشت.


افراط و تفریط در اعتقادات و عمل مسلمانان، ضربات قطعی بر دین وارد کرده است

وی با بیان اینکه تلاش و پشتکار شهید مطهری برای کسب فضایل حوزه و دانشگاه و اسلام هنوز زبانزد طلاب و دانشجویان است؛ به تعادل در رفتار و اندیشه استاد مطهری اشاره کرد و افزود: استاد مطهری اعتقاد داشت که افراط و تفریط در اعتقادات و عمل مسلمانان ضربات قطعی بر دین وارد کرده است.


پژوهشگر حوزه علمیه خراسان گفت: استاد شهید مرتضی مطهری اعتقاد داشت اعتدال در تفکر و عمل، در عرصه معلمی نیز لازم و ضروری است. چنانکه یک معلم فاقد اعتدال اخلاقی نه تنها در زندگی پریشان خاطر خواهد بود، بلکه بر جو کلاس نیز تأثیر گذاشته و فضای تدریس را از سلامت خارج خواهد کرد. 


وی بیان کرد: شهید مطهری آنچنان که در طهارت روح و قوت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود، در مقام معلمی و دارا بودن اخلاق متعالی معلمی نیز کم نظیر و شاید بی نظیر بود.


حجت الاسلام حیدری افزود: شهید مطهری با قلمی روان و فکری توانا در تحلیل مسائل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی، با زبان مردم و بی قلق و اضطراب، به تعلیم و تربیت معلمی جامعه پرداخت و راه و رسم معلمی نمونه بودن را آشکار ساخت.

 

وی در پایان به دیدگاه شهید مطهری در مسیر تعلیم و تربیت پرداخت و عنوان کرد: کسی که می خواهد دیگران را ارشاد و هدایت کند باید در قدم اول متصف به صفات و اخلاق معلمی باشد و در گام بعدی روش تعلیم و تربیت را با توجه به فضای موجود و آموزه های آموزشی و تربیتی، انتخاب و اتخاذ کند./302/859/ب1

ارسال نظرات