۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۴۲۵۲۸۶
امام جمعه فاروج:

عدالت اقتصادی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است

امام جمعه فاروج گفت: عدالت اقتصادی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی بوده که رعایت آن افزون بر بهبود اوضاع اقتصادی، سبب پیشرفت در امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز می‌شود.
حجت الاسلام قلیزاده- امام جمعه فاروج

حجت‌الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به ملزومات تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: یکی از لازمه‌های اقدام و عمل درزمینهٔ اقتصاد مقاومتی، رعایت عدالت اقتصادی در کشور است.

 

وی ادامه داد: عدالت اقتصادی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است که رعایت آن کمک زیادی به پیشرفت امور اقتصادی افراد و جامعه و به تبع آن پیشرفت در امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی می‌کند.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده اضافه کرد: عدالت اقتصادی به معنای مراعات حقوق اقتصادی افراد در حوزه رفتارها و روابط اقتصادی است به‌گونه‌ای که می‌توان از آن به عنوان عدالت اجتماعی نیز یاد کرد.

 

وی افزود: ائمه اطهار (ع) و به ویژه حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در همان مدت کوتاهی که به صورت رسمی حکومت را عهده‌دار بود همه توانش را برای به ثمر رساندن عدالت اقتصادی و اجتماعی به کار برد.

 

به گفته این استاد حوزه علمیه بیانات گاه تند و تیز آن حضرت خطاب به ویژه خواران جامعه آن روز و کسانی که امور اقتصادی را منحصر به خود می‌دانستند، بیانگر این مطلب است.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده خاطرنشان کرد: حضرت على (ع) فلسفه پذیرفتن خلافت پس از عثمان را به هم خوردن عدالت و منقسم‌ شدن مردم به دو طبقه سیر سیر و گرسنه گرسنه ذکر مى‏کند و مى‏فرماید: «لَوْلاَ حُضُورُ الْحَاضِرِ وَقِیَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَمَا أَخَذَ اللهُ عَلَى العُلَمَاءِ أَلاَّ یُقَارُّواعَلَى کِظَّةِ ظَالِمٍ، وَلا سَغَبِ مَظْلُومٍ، لاَلقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا».

 

وی ادامه داد: امام علی (ع) در این خطبه می‌فرمایند: «اگر گرد آمدن مردم نبود و اگر نبود که با اعلام نصرت مردم، بر من اتمام حجت شد و اگر نبود که خداوند از دانایان پیمان گرفته آنجا که مردم به دو گروه تقسیم مى‏شوند؛ گروهى پرخور که از بس خورده‌اند، ترش کرده‏اند و گروهى گرسنه و محروم. اگر این‏ها نبود، من افسار مرکب خلافت را روى شانه‏اش مى‌انداختم و رهایش مى‌کردم و کارى به کارش نداشتم».

 

حجت‌الاسلام قلیزاده تصریح کرد: افزون بر این امامان‏ معصوم بر این نکته تأکید ورزیده‏اند که اگر مسلمانان به اصل عدالت وفادار باشند و آن ‌را در جامعه رعایت کنند، مشکل فقر و بیچارگى مردم از میان مى‏رود و همه به آسایش و رفاه دست می‌یابند.

 

وی اضافه کرد: امام باقر (ع) دراین‌باره می‌فرماید: «اگر میان مردم عدالت اجرا مى‏شد، بى‏نیاز مى‏شدند» و نکته جالب توجه این است که ائمه اطهار (ع) اجراى عدالت را سبب آثار معنوى فراوان نیز برشمرده‌اند ازجمله اینکه فرموده‌اند: با اجراى عدالت، برکات خداوند دوچندان مى‏شود و در اثر اجراى عدالت، آسمان روزى خود را فرو مى‏فرستد و زمین برکت خود را آشکار مى ‏سازد.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده اظهار کرد: امام علی (ع) در فرمایش دیگری می‌فرمایند: به خدا اگر هفت اقلیم را با آنچه که در زیر آسمان‌ها است را به من دهند تا خدا را نافرمانی کنم و پوست جویی را از دهان مورچه‌ای به ناروا بربایم چنین نخواهم کرد.

 

وی با بیان اینکه عدالت اقتصادی به‌منظور از بین بردن فقر مطلق و ایجاد توازن و تعادل نسبی بین اقشار اجتماعی برقرار می‌شود، اضافه کرد: در جامعه‏ای که عدالت اقتصادی برقرار نباشد رابطه محسوس میان تلاش افراد و میزان درآمد و رفاه وجود نخواهد داشت و گروهی با دسترسی به موقعیت‌های مناسب و بهره‏مندی از امتیازات انحصاری، بخش قابل توجهی از منابع را به خود اختصاص خواهند داد و بدین طریق، فاصله بین اقشار اجتماعی با شتاب روزافزونی بیشتر خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده تصریح کرد: اما وقتی عدالت اقتصادی در جامعه برقرار باشد، عامل عمده تعیین‏کننده درآمد و رفاه، تلاش صادقانه و مجدانه افراد خواهد بود و موقعیت‌ها و فرصت‌های یکسان در اختیار همه قرار خواهد گرفت تا افراد بر حسب میزان تلاش و پشتکار خود، درآمد و رفاه داشته باشند و تفاوت ناشی از این امر، مسأله نامقبولی نخواهد بود.

 

امام جمعه فاروج گفت: از طرف دیگر مراعات عدالت و حقوق ضعفا و محرومان، باعث از بین رفتن فقر مطلق در جامعه می‌شود به‌گونه‌ای که کسی به‌خاطر عدم رفع نیازهای اساسی اقتصادی، آسیب نخواهد دید./302/9314/ب1

ارسال نظرات