۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۴۲۵۲۶۴
امام جمعه بندرامام:

ترویج زبان بیگانه زمینه ساز نفوذ فرهنگ استعماری است

امام جمعه بندرامام با بیان این که ترویج زبان های بیگانه گسل نسلی و بی اعتنایی به فرهنگ و تمدن مادری را به دنبال خواهد داشت، گفت: یادگیری زبان خارجی افزون بر از دست دادن هویت ملی و دینی زمینه ساز نفوذ فرهنگ استعمار است.
حجت الاسلام محمد تابش، امام جمعه بندر امام خمینی(ره)

حجت الاسلام محمد تابش، امام جمعه بندرامام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب، فرهنگ و زبان را نشانه اصلی هویت و شخصیت ملت ها برشمرد.

 

امام جمعه بندرامام خاطرنشان کرد: زبان افزون بر نماد فرهنگی بودن وسیله ای برای تخریب نمادهای فرهنگی، هویتی و تمدن ملت ها است.

 

حجت الاسلام تابش با بیان این که هر زبانی با واژه ها، اصطلاحات، گویش ها و تعابیر ویژه خود یادآور تاریخ تمدن، هویت اعتقادی، ملی، فرهنگی، اخلاقی و آداب و رسوم ملت ها است، اظهار داشت: زبان مادری، هویت بخش انسان ها در ملت های گوناگون است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی بندرامام ابراز داشت: بی اعتنایی به زبان مادری به طور طبیعی بی اعتنایی و رهاسازی مسائل تاریخی، فرهنگی و تمدن کشورها و ملت ها را در پی خواهد داشت و به مرور زمان گسل نسلی ایجاد می­ کند.

 

این مقام مسؤول در ادامه سخنان خود با اشاره به این که بی اعتنایی به زبان مادری جداسازی نسل ها از تاریخ گذشته را به دنبال خواهد داشت، افزود: اهتمام و استقبال بیش از حد به زبان های بیگانه پذیرش استعمار جدید را به دنبال دارد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: زبان های بیگانه ی متعلق به ملت های متمدن و اصیل به طور نسبی خوب هستند؛ اما پیشرفت و توسعه همه جانبه، ارتباطی با یادگیری زبان های بیگانه ندارد همان گونه که تمدن منحصر در ملت های محدود نیست.

 

حجت الاسلام تابش با اشاره به استعمار بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی از سوی انگلیسی ها و تحمیل آداب و رسوم خود بر این کشورها، گفت: ترویج اجباری و الزامی زبان انگلیسی در این کشورها عاملی در پذیرش فرهنگ استعماری و دوری از فرهنگ مادری شد.

 

رییس شورای عمومی بندرامام یادگیری زبان انگلیسی را عاملی در دوری ملت ها از زبان مادری و تمدن خود برشمرد و اظهار داشت: این یادگیری به مرور زمان دل بریدن، ناآشنایی و دوری از آثار علمی، ادبی و هنری نخبگان و دانشمندان خودی را و تمایل به یادگیری و آشنایی با فرهنگ زبان انگلیسی را به دنبال خواهد داشت و عاملی در جذب فرهنگ استعمار می شود.

 

امام جمعه بندرامام در پایان گفت: یادگیری زبان خارجی از دست دادن هویت ملی و دینی مستقل را به دنبال خواهد داشت؛ چرا که هویت های مستقل بزرگ ترین مانع در جلوگیری از پایداری استعمار است و ترویج زبان از جمله عوامل از بین بردن این هویت خواهد بود./9456/302/ب2

ارسال نظرات