۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۴۲۵۱۵۳
مدیر حوزه‌های علمیه:

بعثت پیامبر یک انقلاب فرهنگی است

آیت الله حسینی بوشهری بعثت پیامبر را یک انقلاب فرهنگی دانست و گفت: اگر مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور جلوه فرهنگی نداشته باشد انسان نمی‌تواند رسالت دینی خود را به خوبی انجام دهد از این رو دشمن با بحث ناتو و تهاجم فرهنگی به راحتی می‌تواند انقلاب ما را که ریشه در انقلاب نبوی دارد در دست بگیرد.
آیت الله حسینی بوشهری آیت الله حسینی بوشهری آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه شب گذشته در حسینه امام زاده زبیده خاتون قزوین ضمن تبریک مبعث پیامبر اکرم(ص) با اشاره به اهمیت دستاورد‌های بعثت گفت: باید ببینیم ارمغان و رهاورد بعثت پیامبر برای جامعه آن روز و جامعه امروز پس از هزار و چهارصدسال چیست و چه پیام‌هایی را از بعثت نبی اکرم برای فضای امروز جامعه می‌توان دریافت کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به یکی از آیات تبیین کننده جایگاه بعثت اظهار کرد: یکی از آیاتی که عظمت و هدف بعثت و شرایط جامعه آن روز را تبین می‌کند این آیه شریفه است که می‌فرماید خداوند متعال بر مومنان منت گذاشته که چنین حادثه بزرگی را برای آنان رقم زده است.

 

منت در ادبیات عرب معنای مثبت و نیکویی دارد

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه چرا خداوند متعال در این آیه تعبیر منت را به کار می‌برد ابراز کرد: منت در تعابیر ما شاید تعبیر مناسبی نباشد برداشتی که نوع مردم از این کلمه دارند خیلی پسندیده نیست اما در فرهنگ قرآن و ادبیات عرب این تعبیر در هر کجا که به کار می‌رود دارای معنای مثبت و نیکویی است.

 

امام جمعه قم در ادامه افزود: هنگامی که واژه منت در قرآن و ادبیات عرب بکار می‌رود به این معنا است که گویا نعمتی عظیم از جانب شخصیتی بزرگ به جمعیتی ارزانی داشته شده است از این رو این واژه در همه جا استفاده نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه در سه جای قرآن در مورد سه مسأله حساس و کلیدی خداوند متعال از تعبیر منت استفاده می‌کند تصریح کرد: نخست در رابطه با اسلام است که خداوند در قرآن می‌فرماید اسلام آوردنتان را به رخ خداوند نکشید چرا که این خدا است که بر شما منت گذاشته و زمینه و شرایطی را برای شما فراهم کرده تا توفیق پذیرش اسلام را داشته باشید.

 

بزرگ ترین منت خداوند بر مومنان ارزانی داشتن نعمت بعثت است

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه اضافه کرد: مورد دوم از مواردی را که خداوند از تعبیر منت استفاده می‌کند در رابطه با بعثت پیامبر است که خداوند به عنوان نعمتی بزرگ و عظیم از آن یاد می‌کند و مورد دیگر وجود حضرت مهدی(عج) است که قرآن می‌فرماید ما اراده کردیم که نعمت گرانسنگی را به جامعه ارزانی داریم و مستضعفین را در جامعه پیشوایان روی زمین قرار دهیم.

 

وی با بیان اینکه منت گذاشتن خداوند بر مومنان به دلیل ارزانی داشتن نعمت بعثت به منظور قدر شناسی آنان بوده است تاکید کرد: اگر خداوند متعال در قرآن می فرماید بر مومنان منت گذاریم و نعمت بعثت را به آنان ارزانی کردیم به این دلیل بوده است که مومنان قدر شناس پیامبر و نعمت بعثت او هستند چرا که مومنان کسانی بودند که گرایش سریع به پیامبر پیدا کردند و به ندای دعوت به حق پیامبر لبیک گفتند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به مهم‌ترین اهداف پیامبر از بعثت ابراز کرد: هدف مقدماتی پیامبر این بود که پیام‌های الهی را برای مردم بخواند تا گوش‌ها با آن پیام آشنا شود آنان را به سوی حق دعوت کند پیام بدهد و به روشنگری بپردازد دغدغه‌ها را مطرح کند چون جامعه تشنه حقیقت بود و پیامبر می‌خواست با سرچشمه وحی آنان را سیراب کند.

 

بعثت پیامبر یک انقلاب فرهنگی است

آیت الله حسینی بوشهری بعثت پیامبر را یک انقلاب فرهنگی دانست و اظهار کرد: اگر مسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در کشور جلوه فرهنگی نداشته باشد انسان نمی‌تواند رسالت دینی خود را به خوبی انجام دهد از این رو دشمن با بحث ناتو و تهاجم فرهنگی به راحتی می‌تواند انقلاب ما را که ریشه در انقلاب نبوی دارد در دست بگیرد.

 

وی در پایان با بیان اینکه همواره تربیت بر تعلیم مقدم است گفت: در قرآن تزکیه، تربیت، خودسازی، پاک بودن و صفای نفس داشتن بر تعلیم مقدم است در حدود چهار مورد در قرآن مقوله تعلیم و تربیت مطرح شده است که در سه مورد آن تربیت بر تعلیم تقدم دارد چون تعلیم بدون تربیت کارساز نیست و این تقدم به دلیل جایگاه مهم تربیت در جامعه است./873/202/ب1

ارسال نظرات