۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۴۲۵۰۵۹
مدیر حوزه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای:

مخاطب‌شناسی مهم‌ترین لازمه موفقیت روحانیان در تبلیغ دینی است

مدیر حوزه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بجنورد گفت: ارتباط مستمر با مردم و مخاطب‌شناسی مهم‌ترین لازمه موفقیت طلاب و روحانیان در انجام تبلیغات اسلامی در جامعه است.
حجت الاسلام اسماعیلی

حجت‌الاسلام علی اسماعیلی، مدیر حوزه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به نقش ویژه حوزه‌های علمیه و روحانیان در جامعه اسلامی، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه در طول تاریخ سکان‌دار و متصدی فرهنگ و دیانت مردم بوده و در تصدی این مسؤولیت نیز در حد توان ظاهر شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه و روحانیان از ابتدای تأسیس تاکنون تمام سعی و تلاش خود را در راستای هدایت مردم به کار گرفته‌اند، ادامه داد: هرچند که در برخی از دوره‌ها به دلیل عوامل جانبی، فعالیت حوزه‌های علمیه فراز و فرود داشته اما هیچ‌گاه متوقف نشده است.

 

حجت‌الاسلام اسماعیلی اضافه کرد: روحانیت، قشری است که در تقویت باورهای دینی در جامعه نقشی بسزایی داشته و دائماً در حال آموختن مسائل دینی به مردم بوده به‌گونه‌ای که بحث درباره عملکردهای آن‌ها از عهده چندین کتاب قطور هم بر نمی‌آید.

 

وی اظهار کرد: همه عالمان و صاحبان فکر می‌دانند که از زمان‌های قدیم مجتهدان و روحانیت در نشر و ترویج فرهنگ ناب محمدی تلاش و سعی فراوان کرده و در این راه از همه امکانات موجود ازجمله تربیت شاگردان، نوشتن کتب و غیره برای حفظ دین و رساندن هر چه سالم‌تر آن به آیندگان استفاده کرده‌اند و حتی برخی از روحانیان جان و مال خود را نیز به منظور رسیدن به این هدف والا فدا کرده‌اند.

 

حجت‌الاسلام اسماعیلی تصریح کرد: از زمانی که حوزه‌های علمیه در ایران تأسیس شد روحانیت این وظیفه را بیشتر احساس کرده و فعالیت آن‌ها افزایش یافت اما در عصر فعلی به دلیل شیوع خرافات و ظهور اندیشه‌های جدید که در مقابل دین قرار گرفته‌اند، وظایف آن‌ها سخت‌تر شده است.

 

به گفته وی اهمیت و جایگاه روحانیت در منطقه خاورمیانه به ویژه در ایران اسلامی بر همگان مشهود و نمایان بوده و کسی نمی‌تواند این قضیه را انکار کند اما برای برخی هنوز جایگاه و نقش تأثیرگذار این قشر روشن نیست و یا اطلاعات کامل و تفصیلی در این زمینه ندارند.

 

حجت‌الاسلام اسماعیلی تصریح کرد: با وجود فعالیت پیوسته و جدی روحانیان و حوزه‌های علمیه، متأسفانه همیشه دشمنان و اسلام هراسی آن‌ها مانع و سد بزرگی در مقابل روحانیت بوده و این دشمنان همواره سعی در تخریب روحانیت داشته‌اند.

 

وی اضافه کرد: البته افزون بر فعالیت دشمنان، برخی مواقع روحانیت و حوزه‌های علمیه نیز به خاطر کج‌سلیقگی، غفلت و یا سایر موارد در رسیدن به هدف والای هدایت مردم چندان مؤفق نشده‌اند.

 

حجت‌الاسلام اسماعیلی ادامه داد: برای موفقیت بیشتر طلاب، روحانیان و حوزه‌های علمیه در زمینه تبلیغات دینی و ترویج آموزه‌های اسلامی در جامعه باید مواردی چون ارتباط مستمر با مردم، همدردی و هم‌سطحی زندگی مادی و معیشتی مردم و روحانیان و مخاطب‌شناسی مورد توجه بیشتر طلاب و روحانیان باشد.

 

مدیر حوزه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بجنورد افزود: طلاب و روحانیت همواره نقاط ضعف و قوت داشته‌اند که باید تلاش کنند نقاط ضعف خود را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنند چرا که تأکید رهبر معظم انقلاب نیز رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در مدارس علمیه است./302/9314/ب1

ارسال نظرات