۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۴۲۴۹۶۲
مدیر حوزه علمیه خراسان:

اصل اصول حوزه اجتهاد و فقاهت است

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه در سطح استان خراسان حدود 24 هزار حوزوی وجود دارد و نباید انتظار داشت که به سهولت و سرعت مشکلات رفاهی این عزیزان برطرف شود، گفت: تلاش این است که ریل‌گذاری مناسب و مطلوبی تا پایان سال تحصیلی 96در مسیر حرکت حوزه علمیه خراسان صورت بگیرد.
حجت الاسلام عاملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان، صبح امروز در نشست افق های پیش روی حوزه علميه خراسان که در محل سالن همایش های مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد؛ به دغدغه‌های مطرح شده توسط اساتید حوزه علمیه پرداخت و افزود: ما متعهد هستیم و بر خود لازم می‌دانیم آن‌چه را که اساتید، علماء و حتی طلاب به عنوان دغدغه‌های خود مطرح می‌کنند و راهکار‌هایی در مورد آن‌ها پیشنهاد می‌دهند، کارشناسانه تلقی کنیم.

 


وی با بیان اینکه اساس کار ما رسیدگی به مسائل موجود در حوزه علمیه و رفع دغدغه‌های حوزویان در سطوح مختلف است به تشکیل کمسیون رفاه و معیشت و فعالیت آن در کنار کمسیون‌های پژوهشی، آموزشی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان پرداخت.

 

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه در سطح استان خراسان حدود 24 هزار حوزوی وجود دارد و نباید انتظار داشت که به سهولت و سرعت مشکلات رفاهی این عزیزان برطرف شود؛ خاطر نشان کرد: تلاش این است که ریل‌گذاری مناسب و مطلوبی تا پایان سال تحصیلی 96در مسیر حرکت حوزه علمیه خراسان صورت بگیرد.

 


وی تصریح کرد: بازنگری‌هایی در نظام آموزشی، پژوهشی و تبلیغی حوزه در حال شکل‌گیری است که امیدوارهستیم در سطح مدارس علمیه استان کارساز و نسیم خوب تحول در فضای حوزه علمیه خراسان صورت بگیرد.


حجت‌الاسلام عاملی آغاز شکل‌گیری تحول را در نگرش و بینش دانست و ضمن معرفی عامل انسانی به عنوان اولین عامل شکل‌گیری تحول اظهار داشت: مهم‌ترین عامل در میان عوامل انسانی مؤثر در تحول، استاد است و هیچ کس نمی‌تواند نقش استاد را در این جهت انکار کند


وی تصریح کرد: اگر معاونت‌های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی ما بخواهند اثرگذار باشند باید بازتاب فعالیت‌های خود را در کار اساتید منعکس کنند.


حجت الاسلام مصباح عاملی در ادامه با بیان اینکه اصل اصول حوزه اجتهاد و فقاهت است؛ اظهار داشت تخصص‌ها باید در خدمت فقاهت باشد و فقاهت باید پشتوانه‌ تخصص‌ها باشد و الّا تخصص‌ها را بدون در نظر گرفتن فقاهت‌ می‌توان در دانشگاه نیز فرا گرفت.

 


وی  با انتقاد به تخصص جهت مدرک گرایی و اشتغال؛ خاطرنشان کرد: پاسخگویی ما در مورد مسائل موجود در جامعه و نظام، باید مبتنی بر فقاهت و در سطوح مختلف صورت بگیرد و در سطوح مختلف باید به طلاب ذوق و شوق تزریق کنیم


مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان با بیان اینکه یکی از ضروریات امروزه حوزه های علمیه هویت‌شناسی است؛ عنوان کرد: طلبه هر چند که توجیهاتی در ذهن دارد اما در ابتدای ورود به حوزه نمی‌داند که برای چه وارد حوزه شده است و در اینجا نقش اساتید در بازشناسی هویت طلبه ضروری است.


خاطر نشان می شود در این نشست که با حضور آیت‌الله علم‌الهدی، نماينده ولي فقيه و امام جمعه مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، مدیر حوزه و حجت الاسلام و المسلمين فرزانه دبير شورای عالی حوزه علمیه خراسان برگزار شد جمعی از اساتید سطوح عالی و اعزامی حوزه علمیه خراسان حضور داشتند./859/202/ب3

ارسال نظرات