۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۴۲۴۵۸۱

اقتصاد مقاومتي با مطالبه‌گري از مسؤولان

چنين به نظر مي‌رسد كه طي چند سال اخير كه مقام معظم رهبري بحث اقتصاد مقاومتي را مطرح كردند و از مسؤولان و مردم خواستند تا اين امر را در تمام امور زندگي خود مد نظر داشته باشند، عده‌اي فكر مي‌كنند اقتصاد مقاومتي مختص دوران تحريم و زماني است كه كشور تحت فشار قراردارد.
اقتصاد مقاومتی

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، اقتصاد مقاومتي با مطالبه‌گري از مسئولاناما آنچه كه از بيانات رهبري مي‌توان برداشت كرد، اين است كه اقتصاد مقاومتي به زمان و مكان محدود نمي‌شود و هر كشوري كه مي‌خواهد هميشه يك دوران طلايي را تجربه كند بايد در تمام طول حياتش اين موضوع را در دستور كار خود داشته باشد.

 

از نظر جامعه‌شناسي، بهره‌گيري از دانش فني و بومي، استفاده از امكانات موجود، توجه به پتانسيل‌ها و آماده كردن زمينه‌ها براي ورود نيروهاي انساني بهترين راه براي ايجاد اشتغال و به تبع آن رفع فقر در جامعه است. گزينه‌هايي كه در هيچ دوره و زماني اهميت خود را از دست نمي‌دهند و جايگزيني هم براي آنها وجود ندارد.

 

البته در اين ميان نقش دولت‌ها پررنگ‌تر است و مردم نيز به عنوان اهرم‌هاي پيش برنده جايگاه خاص خود را دارند.

 

اصلاح الگوي مصرف كه شامل مصرف بهينه كالا و انرژي و پرهيز از تجمل‌گرايي است در نهايت موجب مي‌شود كشور نياز كمتري به واردات و فرصت بيشتري براي صادرات داشته باشد و اين يعني در شرايطي كه دولت در تأمين درآمد از راه فروش نفت دچار مشكل است، مردم با اصلاح الگوي مصرف، دولت را در مديريت بهينه با درآمدهاي محدود ياري مي‌كنند. ميزان موفقيت اقتصاد يك كشور با ميزان بهره‌وري نيروي كار آن كشور ارتباط مستقيم دارد و اگر تك تك شهروندان به عنوان مردم نسبت به بهره‌وري فعاليت‌هاي شغلي و حتي غيرشغلي‌شان اهتمام نداشته باشند تصور اينكه كشور حركتي رو به جلو داشته باشد، تقريباً عبث خواهد بود.

 

با اين حال نبايد فراموش كنيم كه مقاوم شدن اقتصاد بدون مقاوم شدن مردم محقق نمي‌شود. پس بخشي از اهداف و اصول اقتصاد مقاومتي اين است كه بايد توان مقاومت مردم در مشكلات و سختي‌ها افزايش يابد.

 

به همين دليل بايد نسبت به يكديگر حساس بود و نگذاشت اقوام، دوستان و همسايگان در برابر مشكلات به نقطه تسليم روحي برسند. مقاومت با همدلي و وحدت معني مي‌يابد، نمي‌توان با هم نبود و در برابر سختي‌ها تاب آورد.

 

در همين راستا و در جايي كه مردم نسبت به ساده‌زيستي مسئولان، حمايت از توليد ملي، پرهيز از تجملات، رسيدگي به محرومان حساس باشند و اين موارد را از مسئولان خود مطالبه نمايند، يقيناً مسئولان و سايرين نيز لااقل براي بقاي خود راهي جز پاسخگويي به اين مطالبات نخواهند داشت. مردم بايد از مسئولان روحيه جهادي در تحقق آرمان‌هاي اقتصاد مقاومتي را با تمام شئون آن مطالبه كنند. مردم بايد نسبت به واردات كالاهاي لوكس و به خصوص استفاده مسئولان از اين وسايل حساسيت داشته باشند و در شرايطي كه كشور قادر به توليد محصولات كشاورزي مورد نيازش است، نسبت به واردات محصولات غذايي اظهار نگراني نمایند؛ مباحثي كه حتماً تعريف درستي از اقتصاد مقاومتي ارائه خواهد كرد./998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات