۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۴۲۴۴۵۰
استاد موسسه امام خمینی:

حوزه باید در عرصه تئوری اقتصاد مقاومتی ورود کند

استاد اقتصاد موسسه امام خمینی(ره) گفت: در بحث اقتصاد مقاوتی وقتی در زمینه تئوری کاری انجام نگرفته باشد قطعا از حیث عملی نیز نمی توان کار مفیدی انجام داد.
حجت الاسلام خطیبی

حجت الاسلام مهدی خطیبی استاد حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، درباره نام گذاری سال 95 از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: بحث اقتصاد مقاومتی هم از حیث تئوری و هم از حیث عملی با مشکلاتی مواجه است.

 

وی ابراز داشت: در بحث اقتصاد مقاوتی از حیث تئوری چارچوبی تعیین نشده و کار در این موضوع بیشتر در قالب مقاله و پژوهش بوده است و وقتی در زمینه تئوری کاری انجام نگرفته باشد قطعا از حیث عملی نیز نمی توان کار مفیدی انجام داد.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: در زمینه عملی اقتصاد مقاومتی ابتدا باید تحقیقات، پژوهش و تجزیه و تحلیل علمی صورت گیرد و بعد نظریه ها و چارچوبی برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تعیین شود.

 

وی ادامه داد: پس از تعیین نظریه و چارچوب هایی برای اجرا ابتدا به صورت محدود و آزمایشی اجرا شود و در صورتی که نتیجه آن مثبت بود در سطح کلان اجرا شود ولی ما هنوز حتی بحث اولیه آن، که کار و تحقیق علمی است انجام نداده ایم.

 

حجت الاسلام خطیبی درباره تحلیل خود از نام گذاری سال 95 به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: این یک انتقاد جدی به حوزه و دولت است، رهبری به نوعی حوزوی ها و دولتی ها را مورد عتاب قرار دادند که کاری در این زمینه انجام نشده است.

 

وی افزود: حوزه باید در بحث علمی، تئوری و نظریه پردازی اقتصاد مقاومتی کار کند و در این امر پشتیبان دولت باشد، دولت هم باید افزون بر کار در زمینه تئوری در عمل تلاش کند و اقدامات درست و لازم را انجام دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وظایف دولت گفت: اقتصاد مقاومتی دو بخش خرد و کلان دارد بخش کلان مربوط به دولت است که باید استقلال کشور را در زمینه تولید کالاهای استراتژیک حفظ نماید و می تواند کالاهای غیر ضروری را که تولیدشان در داخل توجیه اقتصادی ندارد را به صورت تعاملی ب سایر کشورها تأمین کند.

 

وی ادامه داد: بخش خرد اقتصاد مقاومتی مردم هستند که باید سطح آموزش و فرهنگ اقتصادی آن ها را بالا رود در اصلاح الگوی مصرف تلاش کنند و مسوولان و رسانه نیز وظیفه فرهنگ سازی در این زمینه را دارند و باید مصداق شناسی اسراف داشته باشند و مردم را نسبت به این موضوع آگاه کنند./302/979/ب1

ارسال نظرات