۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۴۲۴۴۳۵
در برنامه آفتاب شرقی مطرح شد؛

نزدیک‌ترین راه به خدا صراط مستقیم است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برای رسیدن به خدا دو نوع صراط وجود دارد، گفت: صراط مستقیم نزدیک راه به خداوند است.
صراط مستقیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مریم حاج عبدالباقی، استاد حوزه و دانشگاه بعد از ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی از شبکه یک سیما در تفسیر سوره حمد با اشاره به اینکه دو نوع صراط برای رسیدن به خداوند وجود دارد، گفت: یکی از این صراط ها انسان را خیلی زود به خدا می‌رساند و صراط نزدیک به خداست و دیگری صراطی است که از خداوند دور است ولی سرانجام این صراط هم رسیدن به خداوند است.

 

وی افزود: عقل انسان را هدایت کرده و بیان می کند که برای رسیدن به مقصد همیشه راه نزدیک را انتخاب کند و تا جایی که می‌تواند از انتخاب مسیر دور خودداری کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: صراط نزدیک به خدا همان صراط مستقیم بوده و صراط دور از خداوند هر صراطی را غیر از صراط مستقیم شامل می شود.

 

خانم حاج عبدالباقی تصریح کرد: در آیات قرآن کریم به صورت مطلق برای همه انسان‌ها بیان شده است که همه در مسیری به سوی خداوند در حرکت هستند و بازگشت هم انسان‌ها به سوی خداست.

 

وی افزود: این آیه از آیات قرآن بیان می‌کند که سرانجام همه انسان‌ها به خدا می‌رسند اما عده‌ای از صراط مستقیم به خدا می‌رسند و عده ای از صراط های غیرمستقیم به خداوند می‌رسند که جایگاه آن‌ها عذاب آتش و جهنم خواهد بود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه خداوند در همه جا حضور دارد، گفت: خداوند حتی در جهنم هم حضور دارد ولی به واسطه کارهای جهنمیان با آن‌ها در حالتی مانند قهر است و نگاه رحمانیت خود را از آن‌ها برداشته و آن‌ها از نعمت رحمت محروم می شوند.

 

خانم حاج عبدالباقی با تأکید بر اینکه رفتار رسول خدا(ص) تجسم عملی آیات قرآن کریم است، گفت: صراط مستقیم همان اسلام و تجلی آیات قرآن در رفتار رسول خدا(ص) است.

 

وی افزود: در صراط مستقیم که همان اسلام است هیچ گونه کجی و اعوجاج وجود ندارد و این صراط نزدیک‌ترین راه به خداوند بوده و انسان را خیلی زود به مقصد می رساند.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: همه صراط ها از چند سبیل تشکیل می‌شوند و سبیل ها برای صراط مانند شاخه‌های یک رود هستند و همه سبیل ها سرانجام به یک صراط می رسند.

 

خانم حاج عدالباقی ادامه داد: صراط همان سبیل نیست و سبیل با صراط فرق دارد؛ زیرا صراط رفتار رسول خداست و سبیل نوع رفتار و سبک زندگی ماست و از آن جایی که رفتار ما شبیه رفتار رسول خدا(ص) نیست سبیل همان صراط نمی‌شود و در سبیل نوعی شرک خفی وجود دارد.

 

وی یادآورشد: اگر می‌خواهیم در زندگی در صراط مستقیم حرکت کنیم باید تا جایی که می‌توانیم به رفتار رسول خدا(ص) نزدیک شده و به ایشان مَحبت داشته باشیم زیرا هر چه مَحبت ما به این بزرگان بیشتر شود به همان میزان مسیر معرفت الی الله و قرار گرفتن در صراط مستقیم سریع‌تر می شود./۹۶۸/پ202/ی

 

ارسال نظرات