۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۴۲۴۴۰۲
در نشست خبری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی مطرح شد؛

بهره‌گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه در پیشبرد اهداف کنگره علوم انسانی اسلامی

دبیر علمی چهارمین کنگره بین المللی علوم اسلامی گفت: حوزه‌های علمیه و شخصیت‌های حوزوی در کنار بخش دانشگاهی، در کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی فعالیت دارند.
علوم انسانی اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی عصر امروز سه‌شنبه 13 اردیبهشت با حضور عطاالله رفیعی آتانی دبیر علمی کنگره و فرزاد برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست رفیعی آتانی با اشاره به گذشته اسلام، بیان داشت: از همان سده اول اسلام یک رابطه بین تمدن اسلامی و عقلانیت موجود شکل گرفت.

 

وی افزود: پس از قرن چهارم با ظهور افرادی همچون ابن سینا و شیخ مفید و تا قرن نهم که افرادی مانند ملاصدرا ظهور کردند این پیشرفت به چشم می‌خورد.

 

رفیعی یادآور شد: در دوران معاصر نیز افرادی همچون علامه طباطبایی و امام راحل(ره) با پیوند زدن نقد، فلسفه و عرفان به توسعه فرهنگ اسلامی کمک کردند.

 

دبیر علمی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، بیان داشت: در زمان حال به برکت وجود مقام معظم رهبری گام جدید و جدی در بخش تولید نسل جدیدی از تولید معارف اسلامی شکل گرفته شده است. حرکتی که با اتکا بر گذشته به سمت نظام‌سازی نوین می‌رود.

 

وی تأکید کرد: ما همچنان باید با استفاده از ظرفیت گذشته به باز تولید عقلانیت بپردازیم.

 

رفیعی گفت: به طور حتم علوم انسانی اسلامی نرم افزار تولید تمدن اسلامی است و باید به طور جدی به آن توجه کرد.

 

وی در خصوص کنگره پیش‌رو، عنوان داشت: چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در پاییز سال 96 برگزار خواهد شد و بر اساس تجارب گذشته تلاش داریم کنگره امسال را بهتر از دوره‌های قبل برگزار کنیم.

 

رفیعی ابراز داشت: در کنگره‌های قبل تا کنون مقالات متعددی دریافت شده است و از مجموع همایش‌ها و کنگره‌ها تا کنون 31 جلد کتاب انتشار یافته داشته‌ایم.

 

دبیر علمی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی اضافه کرد: در کنگره سال آینده همانند دو دوره قبل موضوع جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی را نیز مد نظر خواهیم داشت، جایزه‌ای که تا کنون به 6 نفر از افراد برجسته در این حوزه تعلق گرفته شده است.

 

وی یادآور شد: حدود 2 هزار پژوهشگر مختلف از شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی با کنگره همکاری دارند و در راه برگزاری کنگره، به ارائه نظر و پیشنهاد می‌پردازند.

 

در بخش دیگری از این نشست، جهان بین با اشاره به دستاوردهای غیرملموس کنگره، بیان داشت: ایجاد شبکه وسیعی از دانشجویان و اساتید و بهره‌گیری از 40 مرکز حوزوی و دانشگاهی مطلع از جمله دستاوردهایی است که این نصیب این کنگره شده است.

 

وی افزود: کمیته بین الملل چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی نیز با قوت تمام به امور بین الملل توجه دارد و از ظرفیت‌های خارج از کشور نیز استفاده می‌کند.

 

جهان‌بین در پایان، گفت: در بحث مقالات و آثار دریافتی دو نکته بسایر اهمیت دارد؛ ابتدا اینکه آثار مساله محور باشند و دیگری نیز به کیفی‌تر شدن توجه نشان داده باشند./202/856/ب1

ارسال نظرات