۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۴۲۴۳۷۵
آیت الله نوری همدانی:

با عوض کردن اسم ربا نمی توان حکم آن را تغییر داد

حضرت آیت الله نوری همدانی با تاکید بر ضرورت تحقق بانکداری اسلامی گفت: آقای سیف چندبار آمده و این مسأله را گفته ایم و عملا اثری نمی بینیم و این که در مملکت اسلامی ربا باشد را ننگ می دانیم.
آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار برخی از اعضای کارگروه اصلاح قانون بانکداری بدون ربا خاطرنشان کرد: نباید در ابتدا نظریه ای را اتخاذ کرد و بعد نظر اسلام را جویا شویم، در صورتی که باید بر عکس باشد و از ابتدا باید به نظر اسلام پرداخت.

 

این مرجع تقلید با بیان این که باید مردم را نسبت به قوانین بانک ها توجیه و در این زمینه فرهنگ سازی کرد، اظهار داشت: بانک های ما نوعا از اروپا گرفته شده است و این را اروپاییان اجرا می کردند؛ فرهنگ بانک های اروپایی در ذهن و مغز مردم است و باید فرهنگ سازی کرد و با توضیح دادن بطلان آن، نظر اسلام را بیان کرد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم مبنای بانک های اروپایی را حرام دانست و تصریح کرد: در اروپا پولداران بانک را ترتیب دادند و دولت را روی کار می آورند و 99 درصد در برابر یک درصد هستند و طوری درست کرده اند که در حقیقت قرض است و کسی که قرض می کند، در ضمه اش پول در ذمه است و روز به روز پول داران پول دارتر و سود می گیرند و فقیران گرفتارتر می شود و مبنای بانک های اروپایی بر قرض بوده که حرام است.

 

وی گفت: وقتی پول داده می شود، در ضمن عقد شرط می شود که اگر در فلان تاریخ معین پول آورده نشود، باید شخص فلان مبلغ جریمه بدهد که اشکال ندارد، چرا که شرط ضمن عقد الزام آور است و اگر نیاورد، برای یک دفعه در آن تاریخ گرفته شود، ربا نیست.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: از این مسأله سوء استفاده کردند و برای پول، نرخی بر اساس زمان قائل شدند که فردی مقداری پول گرفته و نرخی درست کردند و بر آن اساس سنجیده و از مردم نیز می گیرند که عمل ربا است چرا که  هر پولی در مقابل قرض که در دِین شخص است بر اساس زمان حساب شود، به آن قرض بر می گردد و دیرکرد ها نیز همینطور بوده و این ربا است و حرام می شود.  

 

این مرجع تقلید ربا را مسأله ای فساد انگیز عنوان و خاطرنشان کرد: ربا هم مسأله ای بسیار فساد انگیز است و مردم را باید از دو گناه بیش از همه باز داشته شوند که یکی تولی کفار و دوست داشتن آنها و نزدیک شدن به سلطه گران است که نتیجه آن را می بینیم و دیگری ربا است که خطرناک است و روایات فراوانی در این باره وجود دارد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار ضمن مخرب خواندن ربا اظهار داشت: و اسلام می خواهد پول در برابر کار باشد و یا کار و سرمایه با هم باشد، اما اگر پول در مقابل پول باشد که در جریان نیست و از آن شخص که پول در ذمه است، پول گرفته شود، اسلام قبول ندارد و مفاسد بسیاری دارد و از این جهت باید کاری شود ربا به هیچ شکلی به وجود نیاید.

 

وی با اشاره به ننگ بودن ربا در مملکت اسلامی تصریح کرد: توضیحاتی در پشت کاغذهای بانکی نوشته اند اما مردم نمی دانند و فرصت ندارند و نمی خوانند و پول می گیرد و منفعت می دهند که این مسأله عملا ربا است که باید مردم را توجیه و آگاه کرد؛ آقای سیف چندبار آمده و این مسأله  را گفته ایم و عملا اثری نمی بینیم و این که در مملکت اسلامی ربا باشد را ننگ می دانیم.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی به راه های جایگزین اسلام برای ربا اشاره کرد و گفت: این مسأله را به آقای سیف گفتم، گفتند چکار کنیم که برخی پول می گیرند و بر نمی گردانند که در جواب گفتم اسلام راه دیگری گذاشته است که رهن گرفتن یکی از راه ها است که ایشان گفتند جا نداریم که بنده گفتم طلا بگیرید و این راه دیگر اسلام است و جای کمی هم می گیرد.

 

این مرجع تقلید یادآور شد: باید به سراغ اسلام رفت و این که بر حسب زمان از اول پول را برداشتن مخرب است و باید ترک شود؛ اقتصاد اسلام بسیار مهم است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) خاطرنشان کرد: محتاج بودن به خارج ما را اسیر می کنند و استعداد های بسیاری در مملکت وجود دارد؛ باید با نصیحت و موعظه و قانون که پول های زیادی در بانک ها است را باید در راه تجارت، صنعت و کشاورزی بکار گرفته شود که کار زیاد و عرضه نیز بسیار می شود و در این راه باید طرح ریزی شود  که می توان در این زمینه سرمایه گذاری کرد.

 

وی با بیان اینکه با عوض کردن اسم ربا نمی توان حکم آن را تغییر داد، اظهار داشت: وظیفه ما است که با ربا مبارزه کنیم و با عوض کردن اسم ربا، حکم آن عوض نمی شود؛ با قدرت خود کاری کنید و با قوه قضاییه و مجلس دست به دست هم داده و ربا را از بین ببرید و باید فرهنگ سازی شود؛ با رهبر معظم انقلاب صحبت کردم که نظر ایشان نیز درباره ربا همین است.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان تصریح کرد: اسلام دین کاملی است و در سایه اسلام همه کاری می توان انجام داد و باید تشویق و ترغیب باشد که پول ها در زمینه های مختلف به کار گرفته شود که اقتصاد مقاومتی نیز انجام می شود./822/پ202/ج

ارسال نظرات