۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۴۲۴۰۰۶

انتقاد امام جمعه قطیف عربستان از مخالفت با گسترش مفاهیم دینی

امام جمعه قطیف عربستان با انتقاد از مخالفان توسعه و گسترش مفاهیم دینی گفت: فقه اسلامی پاسخگوی نیازهای زندگی بشر باشد.
حجت الاسلام شيخ حسن صفار امام جمعه قطيف عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ حسن صفار، امام جمعه قطیف عربستان روز گذشته در مسجد الرسالة این شهر به انتقاد از مخالفان توسعه، تغییر و گسترش مفاهیم دینی پرداخت و گفت: برخی از علما و اندیشمندان در مقابل پیشرفت و توسعه مفاهیم دینی ایستاده‎اند و اجازه آزادی در اجتهاد مشروع را نمی دهند.


وی افزود: ایجاد توازن بین قوانین دینی و توسعه انسانی در دوران کنونی یکی از مشکلات کنونی در جامعه اسلامی است. برخی از قوانین که در زمینه‎های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در کشورهای اسلامی رواج دارد به مشکلاتی برای فقه در دوران حاضر تبدیل شده است.


امام جمعه قطیف عربستان تصریح کرد: امت اسلامی با توجه به نیازهای جوامع انسانی نباید از دستورات الهی عقب نشینی و یا خود را منزوی کند.


وی به بیان راه کاری برای ایجاد توازن بین نیازهای بشری و قوانین الهی پرداخت و گفت: فقها و علمای دین باید با توجه به نیازهای بشری در برخی از دستورات الهی تجدید نظر کنند و لازمه این اقدام باز بودن باب اجتهاد در دوران کنونی است.


حجت الاسلام صفار ادامه داد: برخی از فقها و علما در ابتدا پیشرفت و نیازهای بشری مانند استفاده از تلویزیون، تلفن و آموزش دختران را حرام اعلام کردند ولی وقتی در فشار قرار گرفتند مجبور به حلال دانستن آن ها شدند.


وی یکی دیگر از راه‎های کمک به توسعه و تجدید نظر در برخی از مسائل فقهی را ایجاد موسسات فقهی و مراکز تحقیق و پژوهش دانست و تصریح کرد: با ایجاد موسسات فقهی و تحقیقاتی می توان به مجتهد در استخراج احکام اسلامی و بیان فتوا کمک شایانی کرد./994/ب902/د

ارسال نظرات