۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۴۲۴۰۰۱
حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی بررسی کرد:

آثار و نقش تربیتی تغافل در زندگی و روابط اجتماعی

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی به تبیین آثار و نقش تربیتی تغافل در زندگی پرداخت و گفت: مسؤولان در زمینه رابطه با استکبار جهانی هوشیاری لازم را داشته باشند و نباید اعتماد خوش‌بینانه و بی‌مورد به دشمنان کنند.
حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی، کارشناس دینی، در برنامه «تا نیایش» شبکه پنجم سیما، به تبیین آثار و نقش تربیتی تغافل در زندگی پرداخت و گفت: تغافل به این معنا است که انسان‌ها در برابر برخی از خطاها و اشتباهاتی که دیگران انجام می‌دهند، عالمانه و عمدانه چشمپوشی کنند.

 

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) پیرامون تغافل، گفت: امام پنچم در روایتی فرموده‌اند که «صلاح حال التعایش والتعاشر ملا مکیال ثلثاه فطنة و ثلثه تغافل»، مصلحت همزیستی سالم و معاشرت با مردم در پیمانه‌ای است که دو سوم آن هوشیاری و دقت نظر و یک سوم آن تغافل است.

 

این کارشناس دینی بیان کرد: در زمان خواستگاری و انتخاب همسر، جوانان و خانواده‌ها باید دقت و توجه لازم را داشته باشند تا در آینده پشیمان نشوند، اما هنگام تشکیل زندگی مشترک و روابط خانوادگی باید اصل تغافل در زندگی حاکم باشد و همسران از خطاهای جزئی هم چشم پوشی کنند.

 

حجت الاسلام بی آزار تهرانی بیان کرد: نوجوانان در سن بلوغ درصدد فعالیت‌های خارج از عرف و بدون اطلاع از خانواده­ها هستند که باید والدین در این زمینه توجه و دقت نظر کافی را داشته باشند.

 

وی به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت دشمن‌شناسی اشاره کرد و گفت: مسؤولان در زمینه رابطه با استکبار جهانی هوشیاری لازم را داشته باشند و نباید اعتماد خوش‌بینانه و بی‌مورد به دشمنان کنند.

 

وی در ادامه سخنانش به پیامدهای منفی سختگیری در زندگی اشاره و تصریح کرد: حساسیت­ها بی‌جا و تجسس در فعالیت همسران و روابط خانوادگی سبب به وجود آمدن سوء ظن، لجاجت، بی‌اثر شدن نصحیت در خانواده می‌شود.

 

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی با بیان این که درایت و مدیریت در زندگی لازم و ضروری است، یادآور شد: تغافل باید همراه با حکمت و مدیریت باشد و تغافل نباید سبب تجری افراد، تکرار خطا و اشتباهات دیگران شود.

 

کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: حضرت یوسف(ع) زمانی که به پادشاهی مصر رسید و برادارن خویش را دیدار کرد و اشتباهات و خطاهای گذشته آنها را بخشید و آنها را ملامت و سرزنش نکرده بود.

 

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی ابراز کرد: چشمپوشی از خطاهای دیگران سبب می‌شود سخت‌ترین و شقی‌ترین افراد همانند برداران یوسف(ع) به خطاهای واشتباهات خویش پی ببرند و از فعالیت‌های خویش پشیمان شوند.

 

وی در بخش دیگر از سخنانش به بیان آثار و برکات تغافل در زندگی پرداخت و یادآور شد: در روایتی از امام علی(ع) آمده است که تغافل و آسان‌گیری در زندگی سبب افزایش رزق مادی و معنوی انسان می‌شود.

 

حجت الاسلام بی آزار تهرانی با بیان بهترین راهکار عملی برای تمرین کرامت نفس رعایت تغافل در زندگی است، بیان کرد: در روایات ائمه اطهار(ع) تغافل را نشانه خردمندی و عقل، اشرف اخلاق و حفظ عزت نفس برای دیگران بیان شده است./998/پ202/ی

ارسال نظرات