۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۴۲۳۸۰۵
مدیر حوزه علمیه خراسان مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد جریان عقلی عمیق و دقیق در حوزه علميه خراسان

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: فضاسازی علمي و ایجاد یک جریان عقلی عمیق و دقیق در حوزه، نیاز مهمي است که باید اقدامات لازم در این جهت انجام شود.
جلسه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان در دیدار مدیر و اعضای مجمع عالی حکمت اسلامي شعبه مشهد، با بیان اینکه فعالیت های مجمع در مشهد کار ارزشمندی است، در راستای تاکیدات رهبری، گفت: اولویت فعالیت های مجمع باید در مجتهد پروری و پرداختن به علوم عقلی باشد


وی با تاکید بر اینکه علوم عقلی نیازمند حرکت ویژه ای از جانب حوزه علمیه خراسان است، خاطر نشان کرد: اقدام به ایجاد کار گروه مشترک با هدف تجمیع ظرفیت های موجود در نهادهای مرتبط، لازمه کار است


مدیر حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه ارتباطات اولیه جهت تجمیع ظرفیت ها از طریق معاونت آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان برقرار می شود، تبیین کرد: فضاسازی علمی و ایجاد یک جریان عقلی عمیق و دقیق در حوزه نیازی است که باید اقدامات لازم در این جهت انجام شود.


وی در ادامه با اشاره به ضرورت احتراز از اقدامات جزيره‌اي و ناهمگون، ايجاد ساختاري برای انسجام نهادهای همسو و حوزوی را نیازمند بررسي کارشناسانه و دقيق دانست.
 

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی، در این جلسه دیدار با اشاره به اینکه مجمع وابسته به حوزه نیست اما حوزوی است، گفت: این مجمع به تایید و ثبت در شواری عالی حوزه علمیه قم رسیده و مشغول به فعالیت است.
 

محمد باقر خراسانی خاطر نشان کرد: در کنار حوزه های بزرگ کشور دفاتر مجمع تاسیس شده است که بیش از نیمی از اعضای شورای هر استان، از فضلاي حوزه آن استان هستند.
 

حوزه نباید به دانشکده فقه تبدیل شود

دکتر سید عباس صالحی مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد، نیز در ادامه به ارائه گزارشی از روند فعالیت های بنیاد حکمت پرداخت و گفت: سال 84 اساسنامه بنیاد به تایید رهبر معظم انقلاب و  علمای تراز اول فلسفه قم رسید و هر دو سال یکبار، هیأت مدیره طی انتخاباتی توسط اعضا تعیین می شوند.
 

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب( حفظه الله) بر محدود نشدن به قم، بیان کرد: در سال 91 و با کسب نظر از مرحوم آیت الله واعظ طبسی( رحمة الله)، مقدمات راه اندازي شعبه مشهد فراهم شد و آغاز به فعاليت نمود.
 

مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد، با بیان اینکه افتتاح رسمی شعبه مشهد مجمع در سال 93، صورت گرفته است، گفت: در ابتدا با 30 نفر و اکنون با 60 نفر عضو، بنیاد حکمت مشهد فعالیت خود را ادامه می دهد.


وی با اشاره به گروه های فعال در مجمع شامل گروه فلسفه، منطق، فلسفه ي علوم انسانی، عرفان و کلام، افزود: 71 نشست تخصصی، 11 کارگاه علمی، 13 میزگرد و 9 همایش، با حضور قريب به هشت هزار نفر مخاطب در طی مدت فعاليت شعبه مشهد، برگزار شده است.


صالحی با بيان اينكه رهبر معظم انقلاب فلسفه را پایه و اساس رشد و تمدن سازی ميدانند، ادامه داد: در مقابل هجمه های متنوع سوالات و شبهات در بین مردم، پرداختن به علوم عقلی بسیار ضروری است.
 

وی اظهار کرد: حوزه نباید به دانشکده فقه تبدیل شود و می بایست در علوم عقلی همچون گذشته بطور جدی ورود پیدا کند.
 

مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد، با اشاره به اینکه، ساختار مجمع ارتباط مستمری با دفتر مقام معظم رهبری( حفظه الله) دارد و این موجب تقویت جایگاه و برنامه های مجمع عالی حکمت شده است، در پایان افزود: در راستای اهداف مشترک مجمع با حوزه های علمیه، در مسیر تربیت و ارتقا دانش اسلامی، از هر گونه کمکی دریغ نخواهیم کرد.

 

در پايان حاضران، به بحث و تبادل نظر در خصوص موضوعات مشترک پرداختند و مواردي از جمله برنامه ریزی های مشترک برای ارتقا اساتید علوم عقلی حوزه علمیه خراسان، همکاری در انتخاب موضوع، راهنمایی، مشاوره و تدوین پایان نامه های سطوح 3 و 4 و برقراری زمینه های ارتباطی و دعوت از اساتید خراساني الاصل حوزه علمیه قم به مشهد و حوزه علمیه خراسان، به عنوان پیشنهاد ارائه شد./859/102/ب2


منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه خراسان

ارسال نظرات