۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۴۲۳۶۹۸
آیت الله سبحانی در گفت و گو با رسا:

افتخار شیعه در فقاهت و اجتهاد است/ فقیه باید به مسائل روز آگاه باشد

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که برجستگی شیعه در تاریخ به خاطر فقاهت بوده است، گفت: شرایط زمان و مکان موضوعات را عوض می کند و یک فقیه باید همیشه به مسائل روز آگاه باشد.
افتخار شیعه در فقاهت و اجتهاد است/ فقیه باید به مسائل روز آگاه باشد برگزاری آزمون مدرسه عالی فقه و اصول با حضور آیت الله سبحانی برگزاری آزمون مدرسه عالی فقه و اصول با حضور آیت الله سبحانی افتخار شیعه در فقاهت و اجتهاد است/ فقیه باید به مسائل روز آگاه باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید عصر امروز با حضور در مدرسه عالی فقه و اصول از برگزاری آزمون ورودی این مدرسه بازدید و در جریان روند تأسیس مدرسه عالی فقه و اصول قرار گرفت.

 

وی در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که علم فقه و اصول کیان علمی شیعه است، اظهار داشت: در حقیقت در طول چهارده قرن که از ظهور اسلام می گذرد برجستگی شیعه با فقاهت بوده است.

 

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به باز بودن باب اجتهاد در فقه شیعه، خاطرنشان کرد: مذاهب غیر شیعه با اکتفا به چهار مذهب خود باب اجتهاد را برای خود بستند ولی به تدریج به اشتباه خود پی برده اند و به فکر باز کردن باب اجتهاد در مذاهب خود هستند.

 

وی با اشاره به این که افتخار شیعه در فقاهت و اجتهاد است، ابراز داشت: افتتاح مدرسه عالی فقه و اصول ضرورت زمانه است؛ بزرگان دیگری هم در این زمینه کارهایی انجام داده اند و ما هم سعی کردیم که این خط را ادامه دهیم.

 

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که ما به دنبال فقه جواهری هستیم، افزود: فقه جواهری مبنی بر کتاب، سنت، اجماع و عقل است ولی در عین حال ما معتقدیم که شرایط زمان و مکان موضوعات را عوض می کند و با تغییر موضوعات قهراٌ احکام هم عوض می شود.

 

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که فقیه باید علاوه بر این که اطلاعات کافی نسبت به کتاب و سنت داشته باشد از شرایط حاکم بر منطقه و موضوعات جدید هم آگاه باشد، گفت: این مسأله از زمان صدوق تا به حال مد نظر علمای شیعه بوده است.

 

این مرجع تقلید به بحث محقق اردبیلی در کتاب شرح الارشاد در رابطه با لزوم آگاهی فقیه نسبت به مسائل روز اشاره کرد و افزود: امام خمینی(ره) هم در این رابطه تذکرات خوبی داده اند و انقلاب اسلامی ایران هم به واسطه همین تفکر و اندیشه به وقوع پیوست./843/ت301/ج

ارسال نظرات