۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۴۲۳۶۸۱
اندیشمند شیعه مصر:

سند چشم انداز پیشرفت عربستان نشان دهنده عمق بحران اقتصادی در این کشور است

اندیشمند شیعی مصر خاطر نشان کرد که طرح چشم انداز پیشرفت عربستان سعودی با هدف فرار از بحران اقتصادی ارائه شده است.
راسم النفیس اندیشمند شیعی مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد راسم النفیس اندیشمند شیعه مصر در مقاله‌ای به نقد و بررسی طرح عربستان سعودی، معروف به «سند چشم انداز 2030» پرداخت.


وی در این مقاله می‌نویسد: آنچه که این روزها از سوی محمد بن سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی به عنوان «سند چشم انداز 2030 عربستان» مطرح می شود تنها یک طرح امنیتی است که هیچ تفاوتی با میتینگ تبلیغاتی محمد مرسی و خیرت شاطر به هنگام کاندید شدن برای ریاست جمهوری در سال 2012 ندارد اما تنها این نکته قابل تامل است که عربستان سعودی هنوز «ماری است پر جنب و جوش»


النفیس افزود: کشور وهابی سعودی پس از آنکه «گوساله شیردهی که به جای شیر نفت می‌دهد» را در جنگ یمن ذبح کرده و تنها منبع ثروت خود را با دست خود به کشتارگاه فرستاد به ارائه این طرح پرداخت اما با وجود شکست آنان در یمن هیچگونه تواضعی به قلب‌های متکبّر آنان نفوذ نکرده است.


اندیشمند شیعی مصر ادامه داد: کشور تکفیری وهابی عربستان هنوز مار زنده‌ و پر جنب و جوشی است که خود را رهبر جهان اسلام می‌بیند در حالی که سعودی‌ها هوشیاری و اراده خود را از دست داده‌اند. به عنوان نمونه بن سلمان در این چشم مدعی شده است که شرکت ملی نفت سعودی (أرامکو) را از یک شرکت تولید نفت به یک کارخانه صنعتی با تعداد شعبه‌های فراوان در سراسر جهان تبدیل خواهد کرد که این نشان از رویاپردازی این شاهزاده جوان سعودی است.


راسم النفیس با اشاره به بخش دیگری از سخنان ولیعهد عربستان خاطر نشان کرد: محمد سلمان می‌گوید که آینده عربستان بسیار درخشان و امیدبخش روزهای خوب است و این طرح به معنای وجود نقص در ساختار کشور نیست اما در حقیقت باید گفت که مسؤولان عربستانی در حالتی از ترس و نگرانی نسبت به آینده نامعلوم خود هستند.


تحلیلگر سیاسی مصر در بخش دیگری از مقاله خود به موضوع سیطره عربستان بر مصر اشاره و تصریح کرد: در سند چشم انداز پیشرفت عربستان سعودی طرح سیطره بر کشورهای نزدیک و سپس کشورهای دوردست به روشنی ملاحضه می‌شود و بی‌شک نقطه شروع این حرکت مصر است. عربستان سعودی با خروج اموال خود از کشورهای غربی و سرمایه گزاری در مصر به دنبال پیدا کردن بازار جدیدی برای تولیدات فراوان خودش است.


نفیس اظهار داشت: مصر همان بازار پیشنهادی عربستان سعودی برای ایجاد مصرف گرایی و پیشرفت بازار اقتصادی سعودی است که نتیجه این اقدام نابودی آهسته زیساخت‌های اقتصادی مصر است زیرا مصر این توانایی را ندارد تا پس از تقویت عربستان سعودی و گسترش آن در کشور به مقابله با آن برخیزد.


قابل ذکر است کابینه عربستان سعودی روز دوشنبه طرح اصلاحات اقتصادی گسترده ای را به نام "چشم انداز عربستان 2030" تصویب کرد. هدف این طرح کاهش وابستگی عربستان به درآمدهای نفتی است./981/ب902/د

ارسال نظرات