۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۶
کد خبر: ۴۲۳۵۴۹
حجت الاسلام ذوالنور:

انقلابی ماندن حوزه به نگاهی از جنس شهید مطهری نیاز دارد

نماینده منتخب مردم قم در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روحانیت را پای ثابت قیام های دینی در طول تاریخ عنوان کرد و گفت: امروز تبیین اسلام ناب از نگاه شهید مطهری می تواند حوزه علمیه را به حوزه ای که پشتوانه انقلاب اسلامی بوده و باشد، تبدیل کند.
حجت الاسلام مجتبي ذوالنور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور، نماینده منتخب مردم قم در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی امشب در مراسم گرامیداشت شهدای حوزه و روحانیت که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه در قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: اگر تاریخ را ورق بزنیم، هیچ نهضت و انقلابی را پیدا نمی کنیم که با جوهره دینی شکل گرفته باشد و به دور از روحانیت و بدون پیشتازی روحانیت اتفاق افتاده باشد.

 

نماینده منتخب مردم قم در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به نقش روحانیت در قیام های دینی پرداخت و اظهار داشت: روحانیت پای ثابت قیام های دینی در طول تاریخ بوده است؛ یک نمونه آن، انقلاب اسلامی است که با رهبری امام خمینی(ره) و پرچمداری روحانیت شکل گرفت؛ روحانیت کسانی بودند که پشت سر حرکت امام خمینی(ره) سینه سپر کردند و جان خود را در طَبَق اسلام گذاشتند.

 

وی شهید مطهری را برترین الگو در تبیین احکام اسلام خواند و تصریح کرد: دشمنان اسلام از علم، بصیرت و قلم شهدای روحانی آسیب دیده بودند؛ شهید مطهری از شهدای ویژه و مفاخر و گل های سرسبد روحانیت در عصر حاضر است؛ شهید آیت الله مطهری صرفا یک علامه نبود؛ امروز برترین و برجسته ترین الگویی که می توان در تبیین احکام اسلام و تقابل با جریان های انحرافی فکری مورد نظر قرار دهیم و به آن تأسی کنیم، شهید آیت الله مطهری است.

 

حجت الاسلام ذوالنور با اشاره به مقام و جایگاه شهید مطهری گفت: جدای از بُعد علمی، مقام عرفانی و رتبه معنوی شهید آیت الله مطهری، ایشان ویژگی های داشته اند که امروز تأسی به آنها می تواند ما را به افرادی مؤثر در عرصه ترویج و تعمیق آموزه های دینی تبدیل کند؛ بصیرت نافذ شهید مطهری خاص بود.

 

نماینده منتخب مردم قم در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نگاه و بصیرت شهید مطهری ریشه در تقوا و طهارت نفس او دارد و فقط در مکتب معنوی اهل بیت(ع) چنین شخصیت هایی پرورش پیدا می کنند؛ ایشان می گفتند در طول عمر علمی خود سخنرانی نکردم و کتابی ننوشتم که بر اساس دانسته هایم باشد، بلکه بر اساس نیاز و مقتضیات زمان بود؛ این نگاه و همت شهید مطهری است که او را متمایز می سازد.

 

وی با بیان این که برای انقلابی ماندن حوزه های علمیه به نگاهی از جنس نگاه شهید مطهری نیاز داریم، خاطرنشان کرد: مگر کسی می تواند انکار کند که در طول تاریخ تشیع پس از شروع غیبت کبری، نظامی روی کار نیامده است که اگر به محاکم و دستگاه ها مراجعه کرده باشیم، مشروع باشد.

 

حجت الاسلام ذوالنور با اشاره به نیاز حوزه های علمیه به نگاه شهید مطهری اظهار داشت: در طول تاریخ شیعه یک گوهری را صدف تاریخ عرضه می کند که نظام طاغوت را ساقط و نظام دینی مبتنی بر اذن را برپا می کند؛ امروز اگر نگاه شهید مطهری در حوزه های علمیه حاکم باشد، عناوین دروس حوزه، تدریس و حوزه بحث ما را باید تحت تأثیر قرار دهد.

 

نماینده منتخب مردم قم در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: امروز حوزه نسبت به احکام مبتلا به حکومت چقدر می پردازد و چه قدر در این باره قلم زده می شود؟ هر بعد زندگی ما نیاز به فقه حکومتی و تخصصی دارد؛ اگر امروز نگاه شهید مطهری در حوزه ها حاکم باشد، باید نیاز حاکمیت اسلامی در اولویت باشد.

 

وی با بیان این که می توان از طریق حاکمیت باید ها و نبایدهای شرعی را اعمال کرد، گفت: امروز وقتی درباره ضوابط ساخت و ساز از نگاه شرع و آموزه های دینی کار کنیم، از طریق حکومت و نظام مهندسی و شهرداری باید و نباید های شرعی را می توان اعمال کرد؛ اگر حوزه های علمیه درباره مبانی و مدل پوشش و سبک زندگی را کار کنند و ما بتوانیم از طریق حاکمیت اعمال کنیم، شاهد این مدگرایی ها و حاکمیت فرهنگ مبتذل غربی در پوششمان و سبک زندگی نخواهیم بود؛ مقتضای زمان در نگاه شهید مطهری چه مقدار سرلوحه کار ما است؟

 

حجت الاسلام ذوالنور درباره شهید آیت الله شاه آبادی یادآور شد: این شهید، استاد زاده درس عرفان عملی و تئوریک امام راحل بود که اگر زمینه خانوادگی او را نگاه کنید، خواهید دید که در دامن آن فیلسوف که استاد امام است، پرورش پیدا می کند و آن بستر شهید ویژه است.

 

نماینده منتخب مردم قم در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به اخلاق جهادی این شهید اشاره و خاطرنشان کرد: شهید شاه آبادی در فاصله زمانی کوتاهی 5 بار به زندان افتاد؛ زمانی که بعد از پیروزی انقلاب که نماینده مجلس بود، به قول رهبر معظم انقلاب و آیات موحدی کرمانی و مهدوی کنی(ره) که از نزدیک او را می شناختند، ایشان سر از پا نمی شناخت؛ وقتی دو روز مجلس تعطیل می شد به جبهه می رفت و به استراحت نمی پرداخت؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند که انگار استراحت بر شهید آیت الله شاه آبادی حرام بود.

 

وی درباره از خودگذشتگی شهید آیت الله شاه آبادی اظهار داشت: این عالم شبانه از خانه به بیمارستان می رفت و اوضاع و احوال رزمندگان می پرداخت؛ اینها وظایف و مأموریت سازمانی نیست، امروز به این تفکر در این دوران وانفسایی که موج سکولاریسم بنای انقلاب را تهدید می کند، نیاز داریم.

 

حجت الاسلام ذوالنور درباره روحیه انقلابی شهید مطهری تصریح کرد: حفظ روحیه انقلابی در حوزه های علمیه نیاز به نگاه معرفتی شهید مطهری دارد که وارد هر زاویه ای می­ شود، نگاهش به قیام و نهضت امام حسین(ع) است و از آن حماسه می جوشد؛ امروز تبیین اسلام ناب از نگاه شهید مطهری می تواند حوزه علمیه را به حوزه ای که پشتوانه انقلاب اسلامی بوده و باشد، تبدیل کند.

 

نماینده منتخب مردم قم در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تحجر و شاخص های اسلام آمریکایی که سیاست جدای از دیانت است و نباید با هم تعامل داشته باشند، و باید بدنه حوزه را از پشتوانه بودن انقلاب جدا کرد، اگر آن دیدگاه باشد، معلوم است که سکولاریسمی را رهبر معظم انقلاب در خراسان شمالی هشدار دادند، در حوزه های علمیه نفوذ می کند.

 

حجت الاسلام ذوالنور خاطرنشان درباره سرمشق قرار دادن نگاه شهید مطهری در حوزه خاطرنشان کرد: نگاه خرافه زدایی شهید مطهری امروز باید سرمشق ما باشد که حوزه اسلام ناب را مبنای خود قرار دهد و اگر این انفصال ها ایجاد و حاصل شود و از بعد معرفتی و تغذیه محتوایی نظام پشتیبانی نشود، رو به افول می رود.

 

نماینده منتخب مردم قم در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به نقش دین در استواری نظام اسلامی پرداخت و اظهار داشت: اگر کسی وارد عرصه سیاست و اجرایی شد که با قدرت عجین است، اگر رنگ دین ضعیف و یا تقلبی باشد، مهره های اجرایی نظام فاسد می شود و در این صورت سبب افول نظام می شود.

 

وی با بیان این که حوزه به اقتضای زمان، باید معنویت و محتوای درست را به نظام پمپاژ کند، تصریح کرد: اگر ورودی حوزه را با خروجی آن مقایسه کنیم، هزینه های حوزه را خواهیم دید؛ امروز آموزش و پرورش، دانشگاه ها، قوه قضاییه و وزارت خانه ها نیاز به حضور روحانیت دارند و حوزه از جان مایه گذاشته است و نیازهای نظام را با کمترین پشتوانه خود تأمین کرده و نگاه به نیاز نرم افزاری برای نیازهای اسلام و نظام داریم.

 

نماینده منتخب مردم قم در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره پیاده سازی احکام اسلام با پشتوانه حاکمیت گفت: امروز روی کره زمین در تاریخ فقه و فقاهت شیعی، نظامی شکل گرفته است که نمی توان حرام و حلال الهی را بدون پشتوانه حاکمیتی پیاده کرد و امروز این فرصت پیش آمده و حوزه های علمیه نمی تواند بی تفاوت باشد و امروز نگاه شهید مطهری و انگیزه و تحرک شهید شهید شاه آبادی را می طلبد.

 

حجت الاسلام ذوالنور درباره شهید حجت الاسلام مالامیری یادآور شد: اگر امروز نگاه جهادی دیده می شود که بیداری اسلامی به برکت جمهوری اسلامی شکل گرفته در کشورهای مختلف اسلامی دیده می شود، روحانیان اولین کسانی هستند که پیشاپیش نیروهای داوطلب این حرکت را کلید می زنند و نمونه آن حجت الاسلام مالامیری است؛ اگرچه ایشان جوان به نظر می رسد، اما سطوح عالی را تدریس می کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از شهدای ما به عنوان مدافعان حرم جوشش و معنویت ایجاد می کنند؛ نه تنها در سطح تیپ های زینبیون و فاطمیون جان را فدا می کنند، بلکه به نیروهای بومی نشاط می بخشند و شاهد این حضور هستیم و همیشه در طول تاریخ سینه شان سپر بلای فرهنگ و کیان ملی بوده است؛ همین است که استکبار نتوانسته پیوند بین روحانیت، مرجعیت، ولایت و مردم را قطع کند و امروز هم به آن نگاه معرفتی و بصیرت نیاز داریم و هم به روحیه و تلاش مضاعف آیت الله شاه آبادی و به تفکر جهادی حجت الاسلام مالامیری نیازمند هستیم که در عرصه های مختلف بتوانیم آن پیشتازی روحانیت را شاهد باشیم./822/پ201/ج

ارسال نظرات