۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۴۲۳۳۴۴
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی تشریح کرد؛

راه‌های رسیدن به کمال در قرآن/ مقام رضوان الهی بالاترین درجه رستگاری است

سخنران مسجد مقدس جمکران به تشریح را‌ه‌های رسیدن به کمال در قرآن کریم پرداخت و گفت: نفس مطمئنه، ایمان به رجعت و رضایت خالق و مخلوق از یکدیگر مراحل به کمال رسیدن انسان است.
حجت الاسلام سید حسین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی امشب در سخنرانی پیش از قرائت دعای توسل مسجد مقدس جمکران با اشاره به آیه 72 سوره توبه، اظهار داشت: در مقام شمارش نعمات الهی وعده ای که به مؤمنین و مؤمنات داده شده، مساکن طیبه در بهشت است و وعده الهی هم تخلف ندارد.

 

سخنران و مبلغ برجسته حوزه علمیه گفت: در میان تمام این نعمت ها مقام رضوان الهی از تمام این نعمات برتر و بالاتر است و این نهایت مقام رستگاری است؛ این مقامی است که انسان به درجه ای می رسد که او از خدا راضی و خداوند نیز از او راضی باشد.

 

وی ادامه داد: فردی که به مقام رضوان الهی رسیده است، هر اتفاقی که برایش بیفتد را زیبا می بیند؛ شیطان کمبودها را در نزد انسان بزرگ جلوه می دهد و آن چه انسان در زندگی دارد را بی اهمیت می شمارد.

 

کارشناس مذهبی افزود: وقتی لیوان آبی به ما می دهند، قسمت خالی لیوان بیشتر برای ما نمایان است؛ اما خداوند متعال به هیچ بنده ای کم نمی دهد و این تصور از عدل الهی به دور است، چرا که امکان ندارد که خداوند به کسی چیزی بدهد که امکانش باشد بیشتر از آن را به او بدهد.

 

وی ابراز کرد: شیطان در مقام این مطلب است که ما را پیوسته از شکرگزاری غافل کند؛ این زمینه ساز کفر و شرک است؛ خداوند متعال عین عدل است و ما باید نعمت ها را ببینیم و شاکر باشیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی به آیه 27 سوره مبارکه فجر اشاره کرد و گفت: سیر کمالی عظیمی در این آیه نورانی بیان شده است و اگر کسی می خواهد به کمال برسد و به جایگاهی برسد که به او عبد بگویند، باید این سیر قرآنی را طی کند.

 

وی افزود: اگر کسی عبد شود، به مقام بسیار بالایی دست یافته است و پیامبران(ص) به عبد بودن خودشان افتخار می کنند؛ در قرآن کریم هر جا که کلمه عبد آمده، قبل یا بعدش نام یکی از پیامبران الهی(ص) برده شده است و فقط در 11 مورد، کلمه عبد به تنهایی آمده است.

 

کارشناس مذهبی ادامه داد: برای رسیدن به درجه عبد و دخول در جنت، انسان باید نفس مطمئنه داشته باشد؛ نفس مطمئنه به نفسی می گویند که ایمان و عقل انسان به قدری قوی می شود که هیچ نفسی قدرت رویارویی با این نفس مطمئنه را ندارد.

 

وی تأکید کرد: نفس مطمئنه انسان را به مقام قرب می رساند؛ بعد از نفس مطمئنه، ایمان به بازگشت مهم است که اشاره به سیر الی الله من الله دارد؛ چرا برخی کاسه گدایی خود را جلوی غیر امام زمان(عج) و خداوند متعال دراز می کنند.

 

سخنران و مبلغ برجسته حوزه علمیه اظهار داشت: ما از خداییم و به سمت خدا برمی گردیم؛ انسان مانند کودکی که وقتی گم می شود، فقط به پدر و مادرش اعتماد دارد، تنها به خداوند متعال اعتماد دارد.

 

کارشناس مذهبی گفت: خداوند متعال به تمام بندگانش چه بخواهند و چه نخواهند نعماتش را می دهد؛ حتی گاهی اوقات تصور می کنیم که خداوند متعال بعضی از گناهکاران را بیشتر تحویل می گیرد.

 

وی به ماه مبارک رجب اشاره و ابراز کرد: خداوند متعال می فرماید که اگر کسی در ماه رجب دستش به سمت من دراز شود، این دست را خالی برنمی گردانم؛ اگر کسی طلب هدایت کند، هدایت می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی ادامه داد: مرحله بعدی رسیدن به کمال، رضایت خداوند متعال در همه حال است؛ به دیدار جانباز قطع نخاعی رفته بودم و از او پرسیدم که درد هم داری؟ در پاسخ گفت که الحمد لله؛ خانواده این جانباز به من گفته بودند که او درد زیادی می کشد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مرحله آخر نیز رضایت خداوند متعال است که به آن مرضیه گفته می شود؛ پس برای رسیدن به کمال باید نفس مطمئنه داشته و به رجعت تمام انسان ها به سوی خداوند متعال ایمان داشته باشیم و خالق و مخلوق از هم راضی باشند./840/202/ب2

ارسال نظرات