۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۴۲۳۰۵۷
تابستان امسال؛

۹۰ روحانی طرح هجرت به روستاهای خراسان شمالی اعزام می‌شوند

مسؤول نمایندگی معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه در خراسان شمالی گفت: ابتدای تابستان امسال 90 روحانی مبلغ در قالب طرح هجرت به روستاها و مناطق گوناگون این استان فرستاده می‌شوند.
طرح هجرت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام جلیل محمدی، مسؤول نمایندگی معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه کشور در استان خراسان شمالی، امروز در نشست شورای طرح هجرت استان که در محل دفتر نمایندگی ولی فقیه در خراسان شمالی برگزار شد، با تشریح فعالیت روحانیان مبلغ در روستاهای استان، اظهار کرد: فعالیت‌های تبلیغی روحانیان در قالب طرح‌های هجرت بلندمدت و کوتاه‌مدت در روستاهای خراسان شمالی، تأثیر چشمگیری بر وضعیت فرهنگی و معنوی این مناطق گذاشته است.

 

وی با ارائه گزارشی از فعالیت روحانیان طرح هجرت در این استان، اظهار کرد: امسال بیش از 120 روحانی مبلغ در قالب طرح هجرت بلندمدت در روستاهای خراسان شمالی فعالیت می‌کردند.

 

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه طرح هجرت به دو صورت کوتاه و بلندمدت است که در طرح هجرت بلندمدت روحانی حداقل به مدت یک سال در روستاهای دارای جمعیتی بیش از هزار و ۵۰۰ نفر مستقر می‌شود، ادامه داد: طرح هجرت کوتاه مدت نیز در مناسبت‌های ویژه مذهبی نظیر ماه محرم و ایام فاطمیه با اعزام روحانیان مبلغ اجرا می‌شود.

 

وی ادامه داد: در این راستا ابتدای تابستان امسال 90 روحانی مبلغ در قالب طرح هجرت به روستاها و مناطق مختلف شهرستان‌های هشت‌گانه استان خراسان شمالی فرستاده می‌شوند.

 

مسؤول اجرای طرح هجرت استان خراسان شمالی با بیان اینکه در این زمینه اکنون از 60 روحانی مبلغ مصاحبه گرفته شده و این افراد برای اعزام پذیرفته شده‌اند، خاطرنشان کرد: این روحانیان مبلغ به ورزشگاه‌ها، مناطق محروم و تبلیغی، کلاس‌های قرآن و دیگر مراکز تجمعی فرستاده می‌شوند.

 

حجت‌الاسلام محمدی اضافه کرد: به همه طلاب در سراسر استان اعلام می‌کنیم که اگر مایل به شرکت در این طرح هستند می‌توانند برای تشکیل پرونده مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را تحویل دهند تا از ظرفیت آن‌ها برای انجام فعالیت‌های تبلیغی دینی در روستاها و سایر مناطق تبلیغی استفاده شود.

 

وی ادامه داد: در قالب این طرح روحانیان مبلغ به صورت ساعتی به مناطق و مراکز مختلف تبلیغی فرستاده شده و عملکرد آن‌ها نیز به صورت ماهانه در سامانه سوابق ثبت می‌شود.

 

حجت‌الاسلام محمدی همچنین با اشاره به اعزام روحانیان مبلغ به روستاهای مرزی استان در قالب طرح هجرت، اظهار کرد: روحانیان و طلابی که علاقه‌مند به فعالیت در مناطق مرزی خراسان شمالی هستند می‌توانند برای اعزام به این مناطق اعلام آمادگی کنند.

 

وی با بیان اینکه تاکنون حدود 20 روحانی مبلغ برای فعالیت در روستاهای مرزی استان ساماندهی شده‌اند، خاطرنشان کرد: در این طرح با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی و پیگیری معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه کشور در قم برای این روحانیان پرونده تشکیل شده است.

 

حجت‌الاسلام محمدی اضافه کرد: در این زمینه تلاش می‌شود تا روحانیان مبلغ به حداقل 20 روستای مرزی دارای خانه عالم در استان خراسان شمالی با اولویت روستاهای فاقد روحانی فرستاده شده و در این روستاها مشغول فعالیت‌های تبلیغی و دینی شوند.

 

گفتنی است، هجرت، طرحی است که پس از رهنمود رهبر معظم انقلاب برای هجرت روحانیان به مناطق مورد نیاز و انجام امور تبلیغی و آموزشی در کشور به صورت جدی آغاز شد و آن گونه که حجت‌الاسلام محمدی می‌گوید این طرح در خراسان شمالی از سال ٧۶ آغاز شده است.

 

با وجود فعالیت این روحانیان، اکنون روستاهای زیادی در استان متقاضی حضور روحانی هستند اما به علت نبود بودجه اعزام صورت نمی‌گیرد، همچنین در حال حاضر خانه عالم در شماری از روستاهای خراسان شمالی ساخته شده اما این خانه‌ها روحانی ندارند.

 

استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور حدود ٨۵۰ روستا و آبادی دارای سکنه دارد که ٢۰۰ روستا از این تعداد بیش از ۵۰۰ خانوار جمعیت داشته و آمادگی استقرار روحانی را دارند اما با وجود این کمبود اعتبار مانع از اعزام روحانی مبلغ به این روستاها شده است.

 

اگرچه اجرای طرح هجرت بلندمدت بر اساس تصمیم شورای سیاست‌گذاری هجرت بلندمدت بر عهده معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم واگذار شده اما در اجرای این طرح ادارات کل تبلیغات اسلامی هر استان بر اساس نتایج آمایش سرزمین، تحقیقات میدانی، شرایط بومی و سایر اطلاعات مرتبط با مناطق مورد فعالیت، روحانیان اعزامی را ساماندهی و تقویت فکری و اطلاعاتی می‌ کند./9314/202/ب1

ارسال نظرات