۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۴۲۲۸۹۵
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی:

نظام برنامه ریزی کشور دچار بیماری توسعه گرایی است

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با اشاره به این که کارآمد بودن تمدن مدرن، گذاره غلطی است، گفت: چرا خانواده در غرب دچار فروپاشی شده است؟ مگر کشور آلمان توسعه یافته نیست، چرا دچار پیری جمعیت شده و نمی تواند پیری جمعیت را حل کند، اگر توسعه را به چالش نکشیم، تمام مسائل شما را به چالش می کشد.
حجت الاسلام کشوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، شب گذشته در نشست راهبردی تبیین الزمات تدوین برنامه ششم توسعه با نگاه به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به همت باشگاه فکر و اندیشه انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: از نگاه جریان توسعه گرا، زن نیروی کار است. اما در فرهنگ دینی، ما زن را رکن تمدن سازی می دانیم و اگر زن به منزلت تمدن سازی ارتقا پیدا کند، این موضوع برای جریان توسعه گرا، ضد توسعه و مانع است.  

وی به اهمیت الگوی پیشرفت اسلامی اشاره کرد و افزود: مسأله الگوی اسلامی پیشرفت، یک ماهه و یک ساله به نتیجه نمی رسد؛ انشالله باید یک استقامت الهی در کار باشد. کار به اندازه ای سنگین است که به ستاد مشترک نیازمند است.  

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: حتی اگر وزارت خانه ها هم می خواستند الگوی اسلامی پیشرفت را جلو ببرند، نمی توانستند. وزنش از حیث برنامه ریزی و تمرکز برابر است با وزن موضوع دفاع مقدس.

حجت الاسلام کشوری ابراز کرد: ما در زمان جنگ باید دوهزارکیلومتر جبهه را دفاع می کردیم، اگر این دفاع اتفاق نمی افتاد همه چیز ما به چالش کشیده می شد؛ از درس و بحث هایی که در حوزه علمیه بود تا امنیت و نهاد خانواده.

وی افزود: دفاع مقدس یک موضوع بود، اما تأثیر بر همه مسائل داشت و این مسأله هم شباهت زیادی با مسأله دفاع مقدس دارد. اگر توسعه را به چالش نکشید، تمام مسائل شما را به چالش می کشد.

در سال های اخیر، نظام سیاسی کشور را به اسم توسعه به چالش کشیدند

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: در سال های اخیر از فرهنگ عاشورا تا استقلال کشور و نظام سیاسی کشور تا اخیرا، حجاب بانوان را به اسم توسعه به چالش کشیدند، توسعه برای آن ها موضوع محوری است و هر کاری بخواهند انجام دهند، می گویند می خواهیم توسعه پیدا کند.

حجت الاسلام کشوری گفت: ما در کشور به مسآله بی حجابی واکنش نشان می دهیم اما به مدل ارائه کشور عکس العمل نشان نمی دهیم و دوستان باید این مهم را جدی بگیرند.

وی افزود: بنظر ما، پیوست الگوی پیشرفت اسلامی برای برنامه ششم، اولین نمونه بحث های الگوی پیشرفت است که در کشور تولید شده است؛ نمونه کاربردی است که 5 ساختار بحثی دارد.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به مدیریت شهری مشهد اشاره کرد و گفت: علت تأکید من بر بحث مدیریت شهری، وضعیت وخیم مدیریت شهری در مشهد است، شهر مشهد بر اساس مدل های غربی در حال اداره است و شاید در یک دهه دیگر تبدیل به یک شهر توریستی شود.

جریان توسعه گرایی، به تمام مسائل نگاه درآمدزایی دارد

حجت الاسلام کشوری ابراز کرد: بیماری توسعه گرایی، بیماری مزمن است و به تمام امور به چشم ارزش افزوده و درآمد نگاه می کند.

وی با تأکید بر این که توسعه گراها حاضر به گفت و گو نیستند، افزود: دوستان توسعه گرا مسلم گرفتند که راه حل ها، تنها راه حل مدرن است. تصور نمی کنند راه حل دیگر باشد. بنظر ما، آقایان طلسم شدند و حاضر به گفت و گو نیستند. دوستان غرب زده، خودشان را عقل کل می دانند.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: کار الگو سازی، کار کشتی سازی است. مثل کشتی حضرت نوح(ع) است، بدین معنا که باید خودتان بروید درخت را بکارید، 900 سال صبر کنید تا این درخت بزرک شود، بعد کشتی بسازید.  

حجت الاسلام کشوری گفت: پیوست الگوی پیشرفت اسلامی، 5 سؤال و 5 جواب دارد. اگر مباحث الگوی پیشرفت اسلامی، از منظر نقشه راه الگوی پیشرفت اسلامی مجموعه ما، بخواهید آشنا بشوید، صد بسته بحث دارد. هر بسته از مباحث یک سؤال و یک جواب دارد. ما عمدا این مباحث را بسته بسته کردیم که انتقال آن راحت تر باشد.  

نظام برنامه ریزی کشور دچار بیماری توسعه گرایی است

وی با اشاره به این که نظام برنامه ریزی کشور دچار بیماری توسعه گرایی است، افزود: سؤال اول به بررسی چالش های نظام برنامه ریزی کشور در 70 سال گذشته دارد. ما با اشخاص مشکل نداریم با نظام برنامه ریزی کشور مشکل داریم. ما 5 چالش برای نظام برنامه ریزی کشور شمردیم و این یک سؤال مادر است.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: اگر می خواهید سنگر دفاعی خودتان را دفاع از انقلاب و ارزش های الهی قرار بدهید، باید نظام برنامه ریزی کشور مسلط باشید و اشکالات آن را نیز بدانید. نظام برنامه ریزی کشور بعد از انقلاب تغییر نکرد.  

حجت الاسلام کشوری ابراز کرد: سال 1327 اولین برنامه عمرانی کشور نوشته شد که هدف آن حفظ تقویت کشاورزی ایران بود که بعد از 70 سال هنوز کشاورزی ما درست نشده است.

وی افزود: سازمان مدیریت همیشه زمانی که گزارش ارزیابی منتشر می کند در بهترین وضعیت می گوید برنامه های کشور زیر 40 درصد اجرا شده است. خود آن ها اذعان دارند و یک مساله قطعی است که برنامه توسعه در ایران اجرا نمی شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: عنوان بسته دوم این است که انتظار انقلاب اسلامی از نظام برنامه ریزی کشور چیست؟ این وجهه اثباتی بحث است. ما مفصل، فکر انقلابی اسلامی را در حوزه برنامه ریزی شرح دادیم. دوستان انقلابی باید به این مسلط باشند.

حجت الاسلام کشوری گفت: انقلاب اسلامی از حوزه برنامه ریزی انتظار دارد که دولت سازی اسلامی را بسط دهد و زیرساخت گذاری کند و این که دولت اسلامی چیست؟ نظام سازی اجتماعی مبتنی بر هدایت است.  

وی افزود: جواب پرسش انتظار انقلاب از حوزه برنامه ریزی کشور چیست؟ این است که باید دولت سازی اسلامی را بسط دهد و سؤال سوم، چگونگی دولت سازی اسلامی است.

حجت الاسلام کشوری گفت: جواب سؤال سوم، شناسایی، تبیین و رفع عدم توازن های فرهنگی است. اگر کسی از نقشه راه الگوی پیشرفت اسلامی بپرسد، دولت سازی اسلامی چگونه اتفاق می افتد؟ در جواب می گوییم از طریق شناسایی، تبیین و رفع عدم توازن های فرهنگی.

در نگاه توسعه گرا، اقتصاد موضوعیت دارد

وی افزود: جریان توسعه گرا همه چیز را با محوریت بخش اقتصاد باز تعریف می کند. آن ها عنوان می کنند نظام آموزشی کشور باید دانش آموزان را به گونه ای تربیت کند که آن ها مباحث اقتصادی را متوجه بشوند، چون برای نگاه توسعه گرا، اقتصاد موضوعیت دارد. آن ها می گویند حتی نظام سیاسی کشور هم باید در خدمت اقتصاد قرار بگیرد.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: توسعه گرها می گویند، نظام سیاسی باید به سمت لیبرالیسم برود. یک زمانی این مطالب در کتاب ها و مقالات بود، اکنون وزیرهای دولت فعلی این سخنان را عنوان می کنند و می گویند لیبرالیسم لازمه توسعه است.  

از نگاه جریان توسعه گرا، زن نیروی کار است

حجت الاسلام کشوری گفت: از نگاه جریان توسعه گرا، زن نیروی کار است. اما در فرهنگ دینی ما زن را رکن تمدن سازی و رکن تربیت نسل آینده می دانیم. منزلت زن در نگاه پیامبر اکرم(ص) منزلت بزرگی است.  

وی افزود: در نظام توسعه گرا زن، به عنوان نیروی کار ارزان قیمت است. اگر قرار باشد در حوزه های علمیه، دائما جایگاه زن ارتقا پیدا کند و زن به منزلت تمدن سازی ارتقا پیدا کند، این برای آن ها ضد توسعه و مانع است.  

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: از نگاه نظام توسعه گرا باید همه عدم توازن های اقتصادی رفع بشود، اما مراد آن ها از عدم توازن های اقتصادی، تمام امور ناهماهنگ با بخش اقتصاد جامعه است.  

حجت الاسلام کشوری گفت: دقت داشته باشید جریان توسعه گرا روی این عدم توازن خیلی مانور می دهد و زمانی جریان توسعه گرا، عدم توازن را مطرح می کند، منظور آن ها تمام اموز ناهماهنگ با بخش اقتصاد جامعه است.

وی افزود: ما مطرح کردیم که راه دولت سازی اسلامی، شناسایی، تبیین و رفع عدم توازن های فرهنگی است. جریان توسعه گرا، اقتصاد را مضوع محوری قرار می دهد و ما هدایت جامعه را موضوع محوری قرار دادیم؛ بنابراین هر امری در جامعه اعم از امور کلان و خرد با هدایت جامعه تعارض داشت، عدم توازن فرهنگی می شود.   

مهم ترین عدم توازن فرهنگی در کشور، یکسان نبودن قانون اشتغال خانم ها و آقایان است

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: مهم ترین عدم توازن فرهنگی در کشور، یکسان نبودن قانون اشتغال خانم ها و آقایان است. ما این را اشتباه می دانیم که زن ها مانند مردها سخت کار کنند و دولت باید این عدم توازن فرهنگی را رفع کند.

حجت الاسلام کشوری گفت: سؤال چهارم از دل سؤال قبل به دست می آید که عدم توازن های فرهنگی را چگونه تشخیص بدهیم. در نقشه راه الگوی پیشرفت اسلامی در مورد شناسایی و تبیین و رفع عدم توازن های فرهنگی باید ذیل نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی باشد و ما 4 نظریه مطرح کردیم.   

وی افزود: چهار نظریه، شامل «نظریه بهبود مستمر فضای حاکم بر نهاد های متکفل تربیت»، «نظریه پیش گیری بنیادین اسلامی از جرم»، «نظریه بانک سؤالات جهت ساز» و  «نظریه بنگاههای وقف محور تبیین می شود.» است و سؤال آخر این است که عدم توازن های فرهنگی اولویت دار کشور چیست؟

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: ما در تهران 38 درصد طلاق داریم و این بخاطر مشکلات اقتصادی نیست؛ بلکه به این دلیل است که فهم درست از زندگی ندارند.

گذاره غلطی است که تمدن مدرن کارآمد است

وی با اشاره به این که کار آمدبودن تمدن مدرن، گذاره غلطی است، افزود: چرا خانواده در غرب دچار فروپاشی شده است. چرا مهم ترین سیاست در حوزه اقتصادی کشور آلمان واردات نیروی کار است؟ مگر کشور آلمان توسعه یافته نیست، چرا دچار پیری جمعیت شده و نمی تواند پیری جمعیت را حل کند.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: ما که نمی توانیم بدون نهاد خانواده جامعه را اداه کنیم، اگر نهاد خانواده نباشد، اقتصاد هم نخواهد بود، نمونه اش، همین کشور آلمان است. کشور آلمان از پناهنده های سوریه استقبال کرد، چون می خواست آن ها را در بخش کار، به کار گیرد.

وی به مشکلات کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت: مهم ترین برنامه ای که در دستور کار کشور فرانسه است، تشویق به افزایش جمعیت است. آن ها وقتی به توسعه رسیدند، این کارها را انجام می دهند، می بینیم که دارند مسیر برگشت را انتخاب می کنند.

حجت الاسلام کشوری افزود: نخست وزیر مجارستان، در محضر رهبر معظم انقلاب گفت، توسعه همه چیز ما را از بین برده است./201/1309/ب1

ارسال نظرات