۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۴۲۲۸۵۸
استاد حوزه علمیه:

بحران معنویت با مراجعه به قرآن بر طرف خواهد شد

مؤسس دفتر نمایندگی آیت‌الله مدرسی در کابل گفت: بر مبنای اندیشه های آیت الله مدرسی درد استقلال باختگی، عقب ماندگی، ابتذال و بحران معنویت با مراجعه به قرآن حل و مداوا خواهد شد.
آیت الله بهسودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله واعظ ‌زاده بهسودی، معاون شورای مدیریت حوزه‌ علمیه‌ کابل، ظهر امروز، پنجم اردیبهشت‌ماه در نخستین نشست از سلسله‌ همایش‌های بین‌المللی فقیه مفسر اظهار کرد: ما تا به امروز رویکرد تفسیری کمتر داشته ایم و بیشتر رویکرد اصولی داریم.

 

وی ادامه داد: تبصره هایی که بر کتب اصولی نوشته شده است از لحاظ عدد بیشتر از تفاسیری است که بر کتاب خدا نوشته شده است و آیت الله مدرسی از جمله معدود فقیهانی است که رویکرد تفسیری داشته.

 

این مدرس خارج فقه و اصول با بیان این‌که جامعه‌ اسلامی به دلیل دوری از قرآن و ادا نکردن حق آن به بلایا و مصائبی دچار شده است، اظهار کرد: تنها در دوره‌ انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) رویکرد تفسیری به قرآن آغاز و پروسه‌های قرآنی جدی و قابل توجهی روی دست گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه ائمه(ع) خود بزرگ‌ترین مفسران قرآن بوده‌اند، افزود: متأسفانه در گذشته برخی بیان تفسیر را در شأن مرجع نمی‌دانسته‌اند، در حالی که حرکت مرجعیت در طول حرکت ائمه(ع) و انبیاء(ع) بوده است.

 

آیت‌الله واعظ‌ زاده بهسودی درمان تمامی دردهای فردی و جمعی جوامع بشری در تمام دوران تاریخ را رجوع به قرآن دانست و گفت: امروز متأسفانه بشریت خود را مستغنی از معارف الهی می‌داند و باید بدانیم که تا احساس نیاز به منبعی مثل قرآن به وجود نیاید و به قرآن برنگردیم همچنان درگیر مشکلات بزرگ و کوچک خواهیم بود.

 

امام جمعه‌ جنوب کابل با معرفی اهل بیت(ع) به عنوان مفسران واقعی قرآن بیان کرد: اگر امت اسلامی از اهل بیت(ع) که مفسران اصلی قرآن هستند، دوری نمی‌کردند، بسیاری از مصائب در تاریخ اسلام روی نمی‌داد و امروز گروه‌هایی مثل طالبان و داعش وجود نداشتند.

 

وی افزود: ۸۰ درصد کتاب الهی به راحتی قابل فهم است، درست است که باید تفسیر متشابهات به اهلش سپرده شود اما این نباید بهانه‌ای برای دست برداشتن از تفسیر و بیان محکمات شود.

 

آیت‌الله واعظ ‌زاده بهسودی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از جایگاه تمامی کسانی که به صورت فردی سعی در تفسیر معارف قرآنی داشته‌اند و تأکید بر برخورد شایسته با ایشان، تشکیل گروهی تفسیری برای بهره‌برداری‌های نوین از قرآن را پیشنهاد داد.

 

مؤسس دفتر نمایندگی آیت‌الله مدرسی در کابل  با بیان این‌که اگر تمامی تلاش‌های تجربی و حسی بشر در مکتب اهل بیت (ع) قرار نگیرد، گمراه کننده خواهد بود.

 

وی با بیان این که قرآن کتابی بی بدیل و بی نظیر و نسخه ای شفا بخش است، اظهار کرد: در واقع استفاده عوامانه از قرآن به عنوان کمک به مسافران و بیماران به جای کمک به حاضران و انسان های سالم در دوره ای مرسوم بود که در هیچ کجای زندگی انسان جایی نداشت.

 

آیت‌الله واعظ ‌زاده بهسودی با بیان اینکه در همین راستا علما و نخبگان دینی تلاش های بسیاری کردند تا قرآن به زندگی جاری انسان ها بازگردد، اظهار کرد: در واقع قرآن تنها راه نجات بشر و راهگشای مشکلات است.

 

وی ادامه داد: راه حل اساسی این است که معارف الهی را از طریق معارف اهل بیت(ع) برای انسان ها یک ضرورت احساس کنیم در عین این که معارف بشریت کافی نیست و حتی گمراه کننده هم خواهد بود.

 

مؤسس دفتر نمایندگی آیت‌الله مدرسی در کابل تصریح کرد: درد استقلال باختگی، عقب ماندگی، ابتذال و بحران معنویت با مراجعه به قرآن حل و مداوا خواهد شد./202/934/ب1

ارسال نظرات