۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۴۲۲۷۸۴
عضو مجلس خبرگان رهبري:

حج به اسلام و مسلمانان روح معنوی مي بخشد

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: حج هر ساله روح تازه اي به اسلام مي دمد، به مسلمانان روح معنويت مي بخشد و امت اسلامي را به همديگر پيوند مي دهد و جهان را به واقعيت بزرگي با نام جهان اسلام متوجه مي سازد.
حجت الاسلام والمسلمين هاشم زاده هريسي

به گزارش خبرگزاری رسا، ‌حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هريسي، عضو مجلس خبرگان رهبري در گفت و گو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج با اشاره به اينكه حج جايگاه والايي در اسلام دارد، گفت: فريضه حج يكي از مسائل اصلي است، البته نه در اصول بلكه در احكام و فروعات يكي از مسائل اصلي است.

 

وي افزود: مسائلي در راس احكام اسلام قرار گرفته و تابلوي اسلام است، يكي از مهمترين آنها مسئله حج است؛ حج در اسلام و قرآن مجيد از فرايض شمرده شده و با كلمه فرض و فريضه آمده است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به واژه فرائض گفت: واجباتي كه تأكيد بر آن است، نسبتا همگاني و مستمر باشد، چنين واجباتي را فرائض مي گويند؛ نمازهاي فراواني داريم، اما فقط نمازهاي يوميه را فرائض مي گويند.

 

مدرس حوزه و دانشگاه اظهار كرد: امام صادق(ع) مي فرمايند، عابدترين انسانها فردي است كه فرائض را برپا كند؛ يعني در جامعه نهادينه شود و پيامبر(ص) مي فرمايند، خداوند كساني را كه فرائض را در جامعه اقامه كنند، دوست دارد و خداوند از كساني كه فرائض را تعطيل يا ضايع كنند، بدش مي آيد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هريسي اظهار كرد: كلمه حج 14 مرتبه در قرآن تكرار شده است و نزديك به 150 آيه در قرآن درباره حج و احكام آن وجود دارد؛ اين آيات مختلف نشان از توجه اين كتاب الهي به مسئله حج است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به آيه «ولله علي الناس حج البيت من استطاع اليه سبيلا ومن كفر فان الله غني عن العالمين»، گفت: زيارت خانه خدا بر مردم واجب است، البته كساني كه استطاعت و قدرت داشته باشند؛ در قرآن كريم انجام ندادن حج با تعبير كفر آمده است؛ البته با ترك كردن حج انسان كافر نمي شود، اما ترك حج نزديك به كفر است.

 

استاد علوم قرآني دانشگاه تهران حج را يك فراخوان عمومي و بين المللي دانست و گفت: حج دعوت قرآن است و قرآن همه مسلمانان و حتي مردم جهان را به حج دعوت مي كند، البته غير مسلمانان بايد ابتدا اسلام را بپذيرند، زيرا حج بدون نيت الهي محقق نمي شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: امت اسلامي با توجه به تأكيدات قرآن، از برگزاري حج استقبال مي كنند و در طول تاريخ مسلمانان با هر وسيله اي حتي پياده به حج مي آمدند.

 

وی با بيان اينكه حج از شعائر بزرگ اسلام است و اسلام را به جهان معرفي و تبليغ و نهادينه مي كند، گفت: حج يك همايش بزرگ اسلامي است؛ صاحب جواهر در آغاز كتاب حج اين جمله را مي آورد كه حج از بزرگترين شعائر اسلامي است.

 

عنوان كرد: هيچ عبادتي مثل حج انسان را به خدا نزديكتر نمي كند؛ هر فردي مي خواهد به خدا تقرب پيدا كند، بزرگترين عبادت و بهترين راه انجام حج است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به سخن برخي كه معتقد هستند به جاي رفتن به حج بهتر است به نيازمندان كمك كنيم، گفت: يك از اصحاب پيامبر(ص) با مانعي روبرو شد و نتوانست به حج برود، نزد رسول خدا(ص) آمد و گفت، مي خواهم همه ثروتم را در راه خدا انفاق كنم تا به ثواب حج برسم، رسول خدا(ص) فرمود، انفاق عمل خوبي است و سپس به كوه ابوقبيس اشاره كرد و فرمودند كه اگر به اندازه اين كوه طلاي ناب داشته باشي و همه را در راه خدا انفاق كني، نمي تواني ثواب حج را به دست آوري؛ اين روايت نشان مي دهد حج چه آثار و بركاتي دارد؛ لذا كمك به نيازمندان ثواب بالايي دارد، اما جاي حج را نمي گيرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هريسي اظهار كرد: امام صادق(ع) فرموده اند، دين اسلام در روي زمين پابرجا است مادامي كه كعبه و زيارت كعبه باشد؛ امروز نيز حج يك كانون بزرگي براي مقابله با دشمنان دين خدا است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: حج هر ساله روح تازه اي به اسلام مي دمد، به مسلمانان روح معنويت مي بخشد، امت اسلامي را به همديگر پيوند مي دهد و جهان را با واقعيت بزرگي به نام جهان اسلام متوجه مي سازد./1330/102/ب2

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

ارسال نظرات