۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۴۲۲۷۶۰
تولیت آستان قدس رضوی:

«ظرفیت سازی» از مهم ترین برکات اعتکاف است

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه حضرت زینب کبری(س) از نمونه های بارز دارای ظرفیت بالا و شرح صدر هستند، گفت: یکی از مهم ترین برکات اعتکاف، ظرفیت سازی برای انسان سالک الی الله است.
حجت الاسلام رییسی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی طی سخنانی در جمع معتکفان مسجد جامع گوهرشاد، از اعتکاف به عنوان گامی اساسی در راستای خود یابی، خداخواهی و تقرب به پروردگار یاد و عنوان کرد: خداوند متعال در کلام الله مجید مقام صبر، تحمل و ظرفیت داشتن را برای انسان کمال یافته معرفی می کند.

 

وی با بیان اینکه عده ای در فراز و فرود عرصه های مختلف اجتماعی از مقام بندگی خارج می شوند، افزود: اما اگر انسان درون خودش ظرفیت سازی کند، هیچ گاه در برابر ناملایمات روزگار از صراط مستقیم و مسیر بندگی حضرت حق خارج نخواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از شرح صدر به عنوان بالاترین مقام انسانی یاد و تصریح کرد: بنا بر آیات قرآن کریم، خداوند متعال این مقام را به رسول اکرم(ص) عطا فرموده اند و این موضوع نشان می دهد که مقامی برتر از شرح صدر برای انسان وجود ندارد.

 

وی سپس با تاکید بر اینکه هیچ کدام از پیامبران هم چون رسول مکرم اسلام(ص) با مشکلات مواجه نبوده اند، گفت: حضرت صدیقه طاهره(س) و حضرت زینب(س) نیز از دیگر مصداق های عینی شرح صدر هستند. کما اینکه مشاهده می کنیم، زینب کبری(س) پس از واقعه عاشورا و تحمل آن مقدار از مصائب، می فرمایند: جز زیبایی ندیدم.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را به عنوان دیگر مصادیق انسان دارای ظرفیت و شرح صدر مورد اشاره قرار داد و افزود: امام خمینی(ره) تنها به واسطه دانستن فقه، اصول و فلسفه به مقام رهبری نهضت مقدس اسلامی نرسیدند. بلکه آنچه ایشان را به این مرتبه رساند، تضرع در درگاه حضرت حق، قرائت های روزانه زیارت جامعه کبیره در کنار مرقد مطهر امیرالمومنین(ع) طی 14 سال تبعید و خود سازی و تقرب الهی ایشان بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: امروز نیز شاهدیم که مقام معظم رهبری با ظرفیتی بالا و شرح صدر در برابر حجم عظیمی از مسائل و مشکلات مربوط به جهان اسلام مواجه هستند.

 

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت بالای انسانی جز در پرتو عبودیت و بندگی خداوند متعال حاصل نمی شود، اظهار کرد: اگر انسانی چنان ظرفیت یافت که در همه فراز و فرودهای زندگی، عرصه بندگی پروردگار متعال را ترک نکند، به مقام شرح صدر می رسد.

 

لازم به ذکر است، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جریان این بازدید، ضمن گفت و گوی صمیمانه با معتکفان، نحوه ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی به آنان را نیز از نزدیک مشاهده و ارزیابی کرد./101/1308/ب1

ارسال نظرات