۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۳۷۶۵

فتوای تاریخی میرازی شیرازی سرآغاز دشمنی استکبار با روحانیت شیعی بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه های تبریز گفت: تاقبل از فتوای تاریخی میرازی شیرازی تاثیر علمای اسلام در عرصه سیاست‌های کلان کشور ملموس نبود.
فتواي ميرزاي شيرازي

حجت الاسلام محمد کمال وند، استاد حوزه و دانشگاه های تبریز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت سالروز لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت الله شیرازی صورت گرفت، به تشریح نتایج این فتوای تاریخی درجهان اسلام پرداخت.

وی با بیان اینکه این فتوا در تاریخ جهان اسلام تحولی شگرف به وجود آورد، تصریح کرد: تاقبل از این فتوا تاثیرات علمای اسلام در عرصه سیاست کلان کشوری ملموس نبود.

وی تاکید کرد: در حقیقت این فتوا قدرت عالمان تشیع در بسیج افکار عمومی بر خلاف تصمیمات شاه را موجب شد و اهمیت این فتوا هنگامی مشخص می شود که شاه را سایه خدا می نامیدند و در واقع پادشاهان در پناه تقدسات خود را پنهان کرده بودند.

استاد حوزه و دانشگاه های تبریزبا بیان اینکه استعار انگلیس در این جریان از قدرت علمای تشیع شگفت زده شد، گفت: فتوای تاریخی میرازی شیرازی سرآغاز دشمنی استکبار با روحانیت شیعی بود.

وی اظهار داشت: بنا به یک تحلیل تاریخی و در بررسی ریشه های مشروطیت، فتوای تاریخی میرازی شیرازی از رموز و ریشه های مشروطیت محسوب می شود، چراکه مشروطیت بر اساس حرکت علمای شیعه آغاز شد.
ارسال نظرات